Machine summary:
"همانطور که از سؤالات فوق مشخص است،برنامهریزی آموزش زبان فقطبه آموزش زبان ملی یا رسمی محدود نمیشود،باید دید چه زبانهایدیگری،به چه دلیل،در چه کمیت و کیفیتی و در چه بافتهایی بایدتدریس شوند؟آموزش این زبانها چه ارتباطی با آموزش زبان ملی یارسمی باید داشته باشد؟آموزش هر زبان چه فرصتهای اجتماعیایبرای فراگیرندگان آن مهیا میکند؟ موضوع دیگری که در حوزه برنامهریزی زبانآموزی باید مورد توجهقرار گیرد،مسئله آموزش علوم و حرف بهطورکلی است؛چراکه هر آموزشی که در جامعه به ناچار با ابزار زبان انجام میشود؛یعنی لازم استبرنامهریزان زبان مشخصههای زبانی(گفتمانی)مناسب برای آموزش هرشاخهای از علوم را معین کنند.
با اینکه بههرروی ابزار گسترش این زبان،آموزش است،وقتی&%03502FNPG035G% به حوزه برنامهریزی زبانآموزی پای میگذاریم،متوجه میشویمبرنامهریزی زبانآموزی نمیتواند توجه خود را فقط معطوف به زبان معیارکند؛چراکه هنجار وضعیت زبانی جوامع امروزی چندزبانگی است وبههرحال مناطق چندزبانه یک کشور،نیازمند برنامههای زبانآموزیخاصی هستند که درنهایت برخورداریهای اجتماعی آنها را تأمین کند.
برای برنامهریزی درست در هر حوزه لازم است چهار مرحله کلیبرنامهریزی زبان یعنی جمعآوری اطلاعات درباره زبانهای موردنظر ونیز بافت اجتماعی جامعه زبانی موردنظر،ترسیم وضعیت مطلوب موردنظر برای هر زبان،انتخاب زبانهای موردنظر برای آموزش و تعیینسطح و زمان آموزش هریک،تعیین راهکارهای دقیق(همراه با جزئیات)برای آموزش هر زبان(از جمله تعیین زمان کافی،فراهم آوردن امکانکسب توان ارتباطی و ایجاد انگیزههای عاطفی و ابزاری)،پیشبینینتایج احتمالی اجرای راهکارها،اجرای راهکارها و ارزیابی کمیت و کیفیتموفقیت اجرا مورد توجه قرار گیرد.
sserP ytisrevinU drofxO :egdirbmaC,egnahC laicoS dna gninnalP egaugnaL,."