Abstract:
پژوهش حاضر برای بررسی میزان شیوع نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی در دانشآموزان تیزهوش استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی (همةگیرشناسی) بود. جامعة آماریرا 34529 نفر دانشآموز مدارس راهنمایی دولتی و غیر انتفاعی استان کهگیلویه و بویراحمد که در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل میدادند. از این جامعه 1800 دانشآموز با روش خوشهای تصادفی چند مرحلةای انتخاب شدند. سرانجام 220 دانشآموز (77 دختر و 143 پسر) با هوشبهر 127 و بالاتر به عنوان تیزهوش گروه نمونه را تشکیل دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة تشخیصی اختلال نارساییتوجه/ بیش فعالی راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا ، مصاحبة بالینی با دانشآموزان و مادران بر اساس همان ملاکها و ماتریسهای پیشرونده ریون استفاده شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تحلیل شدند. به طور کلی 2/8 درصد از دانشآموزان تیزهوش دارای نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی بودند، این میزان در پسرها 9 درصد و در دخترها 8/6 درصد بود. بدین ترتیب شیوع کلی نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی در دانشآموزان تیزهوش مورد بررسی با توجه به خطای استاندارد برآورد در دامنهای از7/4 تا 7/11 درصد قرار داشت. نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی میتواند تیزهوشی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین تشخیص دیرهنگام دانشآموزان تیزهوش با اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی، ممکن است پیشرفت تحصیلی و اجتماعی و درمان آنان را با مشکل روبهرو سازد. این یافته در موقعیتهای آموزشی دارای محتوای کاربردی است و نشانگر آن است که مدیریت و درمان این اختلال نیازمند خدمات روانشناختی و مشاوره است. ارائة خدمات روانشناختی و مشاوره در مدارس ویژه دانشآموزان تیزهوش میتواند از پیامدهای منفی این اختلال در زندگی تحصیلی و اجتماعی تیزهوشان پیشگیری کند.
Machine summary:
"Attention-Deficit / Hyperactivity (ADHD) American Psychiatric Association (DSM-IV-TR) Predominantly Inattentive Type Predominantly Hyperactive -Impulive Type Combined Type Barkley Scahill, Schwab-Stone زاتماری، اوفورد و بویل (1989) شیوع این اختلال را در پسران 9 درصد و در دختران 3/3 درصد گزارش کرده اند.
شیوع نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی به تفکیک ویژگیهای جمعیت شناختی متغیر کودکان پیش دبستانی شیوع بر اساس ویژگیها % شیوع کلی جنسیت دختر 8 4/11 پسر 1/13 پایة تحصیلی اول راهنمایی 12 دوم راهنمایی 3/5 سوم راهنمایی 2/19 ترتیب تولد فرزند اول 7/7 فرزند دوم 3/15 فرزند سوم و بالاتر 4/11 تحصیلات مادر زیر دیپلم 4/9 دیپلم 1/15 بالای دیپلم 7/10 تحصیلات پدر زیر دیپلم 12 دیپلم 8/15 بالای دیپلم 8/9 تعداد فرزندان تا 3 فرزند 3/11 بالای 3 فرزند 4/11 شغل پدر بیکار 12 کارگر 9/12 کارمند 6/11 آزاد 5 فوت شده و متارکه 16 شغل مادر خانه دار 7/12 شاغل 5/12 فوت شده یا متارکه 0 دادههای جدول 3 نشان میدهد که 8 درصد از دانشآموزان تیزهوش دختر دارای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی بودند، در حالی که این رقم در مورد دانشآموزان تیزهوش پسر به 1/13 درصد افزایش یافته است.
05 چنانکه در جدول 4 ملاحظه میشود سطح معناداری در همة شاخصهای مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی به جز پایة تحصیلی بالاتر از 05/0 است، بنابر این میتوان نتیجه گرفت شیوع نشانههای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالی دانشآموزان تیزهوش دورة راهنمایی استان کهکیلویه و بویر احمد در ویژگیهای جمعیتشناختی تفاوت معناداری وجود ندارد.
To Be Gifted & Learning Disabled: Strategies for Helping Bright Students With LD, ADHD, and More."