Abstract:
وجود بزرگوار حضرت زهرا ، الگوی تربیتی و شخصیتی تمام انسان های عالم، از ابعاد مختلف و از نگاه اندیشمندان بسیاری اعم از شیعه، سنی، مسیحیان، شرق شناسان و اسلام شناسان به صورت اخص و اعم مورد بررسی قرار گرفته است. هانری کربن یکی از بزرگان فلسفه غرب است که در باب وجود بزرگوار حضرت زهرا به بررسی و تحقیق پرداخته. او در این بررسی ارتباطی شایق و عمیق با وجود حضرت زهرا برقرار نموده و ایشان را کمال شناخت و معرفت الهی خوانده است. در این مقاله سعی شده تا ابعاد مختلف تفکر هانری کربن راجع به وجود مبارک حضرت زهرا بررسی شود.
Machine summary:
فاطمه مرضیه سلام الله علیه در اندیشه فلسفی هانری کربن دکتر نهله غروی نائینی/ فاطمه همدانیان دانشیار دانشگاه تربیت مدرس/ کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس چکیده وجود بزرگوار حضرت زهرا(س)، الگوی تربیتی و شخصیتی تمام انسانهای عالم، از ابعاد مختلف و از نگاه اندیشمندان بسیاری اعم از شیعه، سنی، مسیحیان، شرقشناسان و اسلامشناسان به صورت اخص و اعم مورد بررسی قرار گرفته است.
در واقع، کربن میخواهد بیان دارد: ذات حضرت زهرا(س)، در هیئت قدسی، در قبال زمین ملکوتی هورقلیا<FootNote No="14" Text=" نخستین کسی که پس از اسلام این کلمه را استعمال کرده است شیخ اشراق، سهروردی است .
و این تنها در مقام داشتن ولایت قابل طرح و بررسی است؛ چراکه «سنت» به معنای وسیع، منبع فقه اسلامی بوده و معیار آن هم تنها عصمت است و در نتیجه، حضرت زهرا(س) به خاطر عصمت و ولایت، یکی از منابع فقه اسلامی هستند.
171) کربن دریافته که مرتبت وجودی ائمه در وجود سرمدی آنان به هر تصور و درک، به هر وسیله بیان و تعریف مخلوقات، صورتی برتر از عالم محسوسات میدهد، حال آنکه مقام حضرت فاطمه(س) همان مرتبت تجلی آنان است؛ چراکه مرتبت وجودی ایشان همان مرتبت نفس است در هر مرتبه از وجود.
"/> (مجلسی،1301، ج43، ص15) بنابراین، کربن ظرف شهود را وجود مبارک حضرت زهرا(س) میداند و معتقد است: این شهود خالق مؤنث و در نتیجه شهود موجود مؤنث به عنوان صورت الوهیت خلاق، به هیچ وجه یک تعبیر و تفسیر نظری محض نیست، بلکه این شهود ریشهای «تجربی» دارد که میتوان آن را با تأمل در کلماتی بسیار مشهور در تصوف، یعنی این کلمات که «هر کس که خود را شناخت، پروردگارش را میشناسد» (corbin,1998, p.