Abstract:
مساله سقط جنین امروزه بیش از پیش، توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است، بخصوص در مواردی که ادامه بارداری برای زن مشقت داشته باشد، یا حرجی در میان باشد، یا حفظ آبرو و حیثیت زن و خانواده او در سقط جنین و رهایی از عواقب آن باشد. لذا به دست آوردن حکم سقط جنین دارای اهمیت ویژه ای است. این مقاله احکام شرعی سقط جنین و آثار مترتب بر آن را با توجه به انگیزه های مختلف سقط، از دیدگاه علمای شیعه و سنی مورد بررسی قرار می دهد که از آن جمله است: اسقاط جنین به انگیزه نجات دادن مادر در صورتی که ادامه حاملگی، حیات مادر یا حیات جنین و مادر را تهدید کند. بعضی از فقها گفته اند اگر قائل به جواز سقط جنین شویم، باید علل و اسباب ضروری بودن اسقاط جنین به طور قطع ثابت شود و نتایج مترتب بر آن یقینی و ملاک و مصلحتی که از آن استفاده می شود، اقوی از ملاک و مصلحت ممنوع بودن سقط باشد. شقوق مختلف سقط جنین و دلایل آن از دیدگاه شیعه و سنی، موضوع بررسی مقاله حاضر است.
Machine summary:
از آیت الله سیستانی هم در این باره سؤال کردهاند: آیا مادری که فرزند نمیخواهد میتواند جنین خود را قبل از حلول روح بیندازد در حالی که ماندن جنین، خطر جدی برای مادر ندارد؟ ایشان جواب دادهاند: «او چنان حقی را ندارد مگر آنکه بقای جنین برای مادر موجب زحمت فوقالعاده و طاقتفرسا باشد» (حکیم، ۱۳۷۹، ص۲۸٤)، مرحوم آیت الله لنکرانی هم فرمودهاند: «در صورتی که زنده ماندن مادر متوقف به سقط کردن جنین باشد، سقط جایز است و باید دیه آن پرداخت شود.
مبحث سوم ـ اسقاط جنین نامشروع 1ـ نظرات و مستندات فقهای شیعه فقهای شیعه درباره سقط جنین نامشروع خواه در اثر تجاوز به اکراه و عنف باشد یا در اثر زنا با رضایت تفاوتی قائل نشدهاند، و سقط جنین را جایز نداستهاند، مگر اینکه بارداری نامشروع دختر حرجی باشد و به آبروی خانوادگی او لطمه وارد کند که در این صورت آیت الله سیستانی سقط را در صورتی که قبل از دمیدن روح باشد، جایز دانسته است.
٤ـ سقط جنین به خاطر ناقصالخلقه بودن جنین و بیماریهای ارثی و واگیر، به مجرد ناقصالخلقه بودن جنین، سقط از نظر مقام معظم رهبری جایز نیست، اما اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی باشد و نگهداشتن چنین فرزندی موجب حرج باشد، قبل از دمیدن روح جایز است.