Abstract:
زمینه و هدف: امروزه اهمیت رضایت بیماران و نقش محوری آنان در ارتقاء مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت، به خوبی آشکار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح رضایتمندی بیماران بستری در تعدادی از بیمارستانهای عمومی کشور و عوامل مرتبط با آن انجام شد. روش: در مطالعه توصیفی - مقطعی حاضر 600 بیمار بستری از شش بیمارستان نظامی در سطح کشور در سه ماهه سوم سال 1386 به صورت تصادفی انتخاب شدند. به دنبال ترخیص، چکلیستی حاوی اطلاعات پایه و پرسشنامه ارزیابی سطح رضایتمندی بیماران، در هشت بخش خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، برخورد پرستاران، وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، خدمات پذیرش، ترخیص و حسابداری از تمامی بیماران تکمیل گردید. یافتهها: میانگین (انحراف معیار) نمره کلی رضایتمندی از ارائه خدمات بیمارستانی(10)83 بود. اختلاف آماری معناداری میان نمرات رضایتمندی در بخشهای مختلف ارائه خدمات بیمارستانی مشاهده شد(001/0>p). در آزمون post hoc، رضایت از نحوه ارائه خدمات پزشکی در مقایسه با برخورد پرستاران(004/0=p)، تغذیه(001/0>p)، امکانات رفاهی (001/0=p)، خدمات پذیرش(027/0=p)، ترخیص(001/0>p) و حسابداری (019/0=p)، به میزان معنادار آماری بیشتر بود. سایر زمینهها اختلاف آماری معناداری نشان ندادند(05/0 p) و بیماران برخوردار از پوشش بیمه (006/0=p) به میزان معناداری مطلوبتر از سایرین بود. نتیجه گیری: یافتههای مطالعه حاضر بیانگر رضایتمندی مطلوب بیماران بستری، از نحوه ارائه خدمات درمانی در بیمارستانهای نقاط مختلف کشور بود که میتواند بهعنوان منبع مناسبی جهت ارتقاء مراکز خدمات بیمارستانی، مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران قرار گیرد.
Machine summary:
"نتیجهگیری:یافتههای مطالعه حاضر بیانگر رضایتمندی مطلوب بیماران بستری،از نحوه ارائه خدمات درمانی دربیمارستانهای نقاط مختلف کشور بود که میتواند به عنوان منبع مناسبی جهت ارتقاء مراکز خدمات بیمارستانی،مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران قرار گیرد.
کارشناس ارشد-پژوهشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)-مرکز تحقیقات مدیریت سلامت مقدمه در دهههای اخیر،رضایتمندی بیماران از نحوه ارائه خدمات درمانی اهمیتی مضاعف یافتهو نقش محوری بیماران در تعیین کیفیت خدمات ارائهشده و تلاشهای صورتگرفتهدر زمینه ارتقاء سلامت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است(آهارونی و اشتراسر،1993؛سیتزیا و وود،1997).
میانگین(انحراف معیار)نمرات رضایتمندی کلی و رضایتمندی از زمینههای مختلف ارائهخدمات بیمارستانی در بیماران بستری برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی،بیمه و سابقه بستری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی در مناطقمختلف ایران رضایت قابل توجهی از نحوه ارائه خدمات بیمارستانی شامل خدمات پزشکی،خدمات پرستاری،نحوه برخورد کارکنان پرستاری،وضعیت تغذیه،امکانات رفاهی،خدماتپذیرش،ترخیص و حسابداری دارند.
با وجود آنکه،مطالعات پیشین در نقاط مختلف کشور رضایتمندی در زمینههایمختلف نظیر خدمات نیروی انسانی(شامل خدمات پزشکی،پرستاری و پشتیبانی)،خدمات محیطی(شامل نظافت،وضعیت تغذیه و امکانات رفاهی)،خدمات پاراکلینیک،(شامل خدمات داروخانه،رادیولوژی و آزمایشگاه)و حسابداری(شامل حمایت بیمهو هزینههای درمانی)را مورد ارزیابی قرار دادهاند،اما در جستوجوی انجامشده میانمطالعات داخل کشور،اغلب مطالعات،رضایتمندی بیماران از خدمات را تنها در حدتوصیف بیان نموده و سطح رضایتمندی به صورت کیفی بررسی گردیده است و مقایسه میان نتایج حاصل از بخشهای متفاوت صورت نگرفته است(صیدی،حیدری و رییسکرمی،1383؛انتظاری اصل و معتمدی،1379؛سیف ربیعی و شهیدزاده،1385؛حاجیان،1386).
16 www//:ptth morf deveirteR s'ruoh fo tuo htiw noitcafsitas tneitaP."