Abstract:
زمینه و هدف: بهکارگیری و استفاده مناسب از نقشهای مدیریتی ضمن صیانت و نگهداشت و دلگرم نمودن کارکنان کلانتریها به تداوم خدمت انتظامی، میتواند موجب ارتقاء انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان و مجموعه کلانتری را فراهم ساخته و از آسیبپذیری کارکنان بکاهد. هدف این تحقیق شناسایی و معرفی نقشهای مدیریتی رؤسای کلانتری و چگونگی تأثیر ایفای این نقشها بر نگهداشت کارکنان کلانتری میباشد. روش: روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است. در این تحقیق نقشهای مدیریت رؤسای کلانتریها بر اساس نقشهای مدیریتی میتنزبرگ (ارتباطی، اطلاعاتی و تصمیمگیری) تحت عنوان متغیر مستقل و نگهداشت کارکنان به عنوان متغیر وابسته مطرح است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته که برای روایی محتوایی از نظرات خبرگان و اساتید استفاده گردید؛ پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ عدد (9/0=) بهدستآمد. جامعه آماری آن، کارکنان کلانتریهای استان همدان در سال 1378 بوده که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه با نمونهگیری طبقهای ساده 171 نفر تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق از آزمون رگرسیون تکمتغیره استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که نقشهای مدیریتی رؤسای کلانتری بر نگهداشت کارکنان موثر است. در بین سه نقش ارتباطی، اطلاعاتی و تصمیمگیری در نگهداشت کارکنان، نقش تصمیمگیری بیشترین تأثیر را داشته است. نتیجهگیری: رؤسای کلانتری باید پیرامون نقشهای مدیریتی آموزش کافی ببینند و به نقش تصمیمگیری در نگهداشت کارکنان توجه ویژه داشته باشند.
Machine summary:
"2. عوامل موثر بر نگهداشت منابع انسانی:در جمعبندی میتوان این عوامل بر نگهداشت منابع انسانی مؤثر هستند: *محتوا و ماهیت شغل،مدیریت رهبری،مشخص بودن اهداف و انتظارات،فضای همکاری و انسجامگروهی،شرایط کاری،رضایت از پرداختها و مزایا(جهانگیری و مهرعلی،1387)؛ *واگذار کردن کارها بر اساس شایستگی،وجود مسیر شغلی روشن و واضح،نظام ارزشیابی اثربخش،نظام پرداخت اثربخش(رحمانپور،1380)؛ *حقوق و دستمزد،امنیت شغلی،شرایط محیط کار،نحوه سرپرستی،ماهیت کار،ارتباطات(رنجبر ووحیدشاهی،1386)؛ *جذب و استخدام،آموزش و توسعه،بهکارگیری صحیح منابع انسانی،ارزیابی عملکرد مناسب،جبرانخدمات،جامعهپذیری(مجیدی،1385)؛ *،خودمختاری،حمایت اجتماعی،حمایت همکاران،حمایت سرپرستی،استرس شغلی،ابهام در نقش،تضاد نقش،کار مورد انتظار،پرداخت و وابستگی شغلی(جهانگیری و مهرعلی،1387 به نقل ازگارتنر،1999)؛ *رفتارهای تشویقی مدیر،انگیزه کارکنان،سبک رهبری،تسهیلات مسکن،متأهل بودن(نحریر،عبادی،توفیقی،کریمیزارچی و هنرور،1389)؛ *ارزشهای فرهنگ،عدالت توزیعی،عدالت رویهای،عدالت تعاملی(گلپور و نادری،1389)؛ *عومل جمعیتشناختی شامل:تحصیلات،سن،جنسیت،طول خدمت و درجه و عوامل شغلی شامل:استقلال و تنوع شغلی،مهمبودن خود کار،قدردانی از طرف مدیر،تخصص و دانش لازم برای انجامکار(شهبازی و دیگران،1387)؛ *امنیت شغلی کارکنان،اصلاح نظام استخدامی و ساختارهای تشکیلاتی،جذب مدیران جدید از درونسازمان،غنیسازی شغلی،ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمانی،ارائه آموزشهای مناسب و توجیهیقبل از بهکارگیری منابع انسانی،فراهم نمودن شرایط ادامه تحصیل،اجرای برنامههای تشویقی،توسعه مهارتهای شغلی کارکنان(شجادی و همکاران،1388)؛ *تأمین نیازهای فردی،حقوق و مزایای کافی،جایگاه علمی برای پرستاران،حمایت مدیران و سرپرستان(هوشمند بهابادی،سیف و نیکبخت نصرآبادی،1383).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعات انجامشده:مینایی(1384)به بررسی مدیریت نگهداری رؤسای کلانتریهای تهران بزرگ اختصاصداده و در این تحقیق ضمن بیان وظایف معاونت نیروی انسانی ناجا در خصوص نگهداشت رؤسای کلانتریتأثیر عوامل انگیزشی را بیشتر از عوامل بهداشتی استخراج نموده است.
برای بررسی این فرضیه از آزمون رگرسیون تکمتغیره استفاده شده که در این رابطه میانگینسوالهای 1 تا 22 به عنوان متغیر مستقل و میانگین 23 تا 27 در خصوص نگهداشت کارکنان به عنوانمتغیر وابسته منظور که نتیجه نشان میدهد،t محاسبهشده(5/35)بزرگتر از t جدول(1/96)است."