Abstract:
برخی از اسامی راویان بر اثر گذشت زمان دچار تغییرات مختلفی شدهاند که در دو شیوه تغییرات شکلی و محتوایی جای میگیرند. نام شناسی به منزلة علمی که به مطالعة نامها می پردازد، میتواند راهکار مناسبی برای مطالعة تغییرات صورت گرفته در نامها، ارائه دهد. در واقع نام شناسی با ارائة شکل صحیح نام و تغییرات مختلف آن، راه را برای مطالعات رجالی در حوزه نامها باز میکند. روشهای نام شناختی، در حوزههای مختلف رجالی از جمله استخراج پارهای از اطلاعات راویان از نام آنها، توحید مختلفات و شناسایی نامهای محرف و مصحف کاربرد وسیعی دارد. نتایج حاصله از مطالعات نام شناختی هر یک از حوزه های مذکور، میتواند کمک شایانی به روشن شدن بخشی از زندگانی راویان نکند.
Machine summary:
"(نجاشی [بیتا]: 162 ) در همین قرن در بین راویان اهل سنت نیز نام درست بن زیاد، درست بن حمزه و درست وجود دارد که برای نام اخیر اطلاعات دیگری در منابع رجالی اهل سنت ذکر نشده است.
(طوسی، 1415: 355) دقت در نامهای مذکور نشان می دهد که بین معرفی برقی و شیخ طوسی بجز نام دریوی و راوندی و اختلاف در اینکه جزء اصحاب کدام امام است، در بقیه اطلاعات تفاوت دیگری وجود ندارد.
از این رو، سیر تاریخی نام دینوری نشان می دهد که این نام با توجه به کاربرد برقی در رجال خود از صورت اولیه خود دور شده و در کتاب رجال شیخ بهصورت راوی مستقلی از دینوری ظاهر شده است که در حقیقت نامهای دینوری، دریوی و ذریری به فرد واحدی بر می گردند که همان «ابومحمد حسن راوندی دینوری» است.
وی از أبی عبد الله علیه السلام روایت کرده و ابن عقدة و ابن نوح وی را ثقة دانسته اند(نجاشی [بیتا]: 171، طوسی [بیتا]: 205، ابن داود 1392: 161، حلی 1402: 75)در رجال شیخ طوسی از وی با نام زیاد بن مسلم أبو عتاب کوفی، در زمره اصحاب امام صادق(ع) یاد شده است.
هر چند که شیخ در سه جای مختلف به ذکر این نام پرداخته است اما در یک مورد نام کامل راوی مذکور را به صورت «حسین بن عبدالله أرجانی» ثبت کرده است(طوسی 1415: 184) 2."