Abstract:
در تحقیق حاضر، به بررسی مقایسه ای شیوه های فرزند پروری مادران خانه دار و زنان شاغل در ناجا پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت تدوین شده است که آیا تفاوت معنی داری بین شیوه های فرزند پروری مادران خانه دار و مادران شاغل در ناجا وجود دارد یا خیر؟ بنابراین، هدف اصلی تحقیق، مقایسه شیوه های فرزند پروری مادران خانه دار و مادران شاغل در ناجا است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع زمینه یابی است. جامعه تحقیق حاضر را مادران خانه دار شهر تهران و مادران شاغل در ناجا دانشکده علوم انتظامی تهران (به عنوان پلیس) در سال 88-1387 تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 76 نفر (38 نفر خانه دار و 38 نفر شاغل ناجا) که فرزند آنان در سنین 22 - 6 سال بودند، به عنوان نمون گزینش شدند و به پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بام ریند (1973) پاسخ دادن. سپس با استفاده از نرم افزارهای SPSS به استخراج و تحلیل داده ها (با تاکید بر روش آماری) دو گروه مستقل) پرداخته شد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که تفاوت معنی داری بین شیوه های فرزند پروری سهل گیر و مقتدرانه بین مادران خانه دار و مادران شاغل در ناجا وجود دارد؛ بدین ترتیب که مادران خانه دار بیشتر از شیوه فرزند پروری سهل گیرانه استفاده می کنند، در حالی که مادران شاغل در ناجا بیشتر از شیوه فرزند پروری مقتدرانه پیروی می کنند. در این تحقیق، تفاوت معنی داری بین پیروی از شیوه فرزند پروری مستبدانه بین دو گروه مشاهده نگردید.
The present research deals with a contrastive analysis of parenting
styles of housewives and mothers employed by disciplinary force
by posing a main question as to whether there is a meaningful diffference
between the parenting styles of housewives and the mothers
employed by disciplinary force. The main aim of the research was to
draw a comparison between the parenting styles of these two groups
of mothers. The research followed a descriptive method of ground
finding. The research community consisted of the housewives of the
city of Tehran and the mothers who worked (as policewomen) at the
faculty of disciplinary sciences in the year 2009. The random samples
consisted of 76 mothers (38 housewives and 38 employees) parentiing
children between 6-11 years old who were selected to answer the
questionnaire of parenting styles by Bamrind (1973). The data were
then extracted and analyzed (with an emphasis on statistical method t
for two independent groups) by using SPSS software. Research findiings
eventually showed that there was a meaningful difference bettween
lenient parenting and authoritative parenting styles of housew9
The main objective of the authors is to further enlighten the readers
and addressees of the media concerning the policewomen through
analyzing the texts and materials about the policewoman published
by the widely-circulating newspapers (namely, Shargh, Resalat,
Kayhan, E’temad, E’temad Melli, Hamshahri, etc.) that are the same
as interpretations, approaches and opinions of the people to some
extent. In other words, the article tries to show how the policewoman
has been portrayed by the press in Iran and what her implicit status
.in the press is
Therefore, the main question of the research is that what status the
policewoman had or occupied during the afore-mentioned period of
time, and what section or volume of the news, information, reports,
articles and pictures of the Iranian newspapers were allocated to the
policewoman. The subsidiary questions, too, are: What were the most
important subjects and themes attended and emphasized by the press
about the policewoman? What were the symbols used about the pollicewoman
by the Iranian press during the period between 2000 and
2009? What kind of orientations were there concerning the policew-
.woman in the press during this period? And so on
The frequency and percentage of the materials published about the
policewoman by the afore-mentioned newspapers show that 72 cases
have been printed about the policewoman in general (and by referrring
to the data banks, newspapers such as index CD, texts, and site
of the National Library of Iran under the title of Rasa), mostly reflectiing
a positive outlook regarding the policewoman. Among the topics
discussed by the press regarding the policewoman “philosophy and
justification of establishment of the policewomen” followed by “seccurity”
were the first and second topics standing atop the discussions
65) years and above in Selseleh City, from which 244 persons were
chosen according to a random sampling. Results show that formal
and informal participation has meaningful influence on identity seccurity
impression thought security and welfare security. In addition
there are positive and meaningful relationships between education,
socio-economic position, married position and impression of social
security, while there was no meaningful relationship between age
.and social security
Machine summary:
"از آنجا کهاشتغال زنان،یکی از مواردی است که تأثیر آن بر خانواده و بهویژه فرزندانبسیار چشمگیر بوده و میتواند روی رفتارهای اجتماعی فرزندان تأثیرگذار باشد،ازاینروتحقیق حاضر با توجه به شیوه فرزندپروری مادران خانهدار و مقایسه آن با زنان شاغل در ناجا،علاوه بر تعیین شیوه فرزندپروری میتواند راهکارهای مناسبی با رجوع به پیشینه تحقیقاتانجام شده در این زمینه ارائه دهد،چرا که استفاده از شیوه فرزندپروری صحیح و مناسب وتوجه به فرزندان در خانواده،از غایتهای پژوهشی محسوب شده و تربیت نسل آینده،نیازمندتربیت اصولی و صحیح فرزندان است تا آنها با ایجاد تصویر مثبت از خود و شایستگی روانی،علاوه بر سازگاری مثبت،هدفمداری در مدرسه،پیامدهای مثبت تحصیلی،داشتن هدف وانگیزه در زندگی،به پیامدهای مثبت اجتماعی(دوری از مصرف مواد،بزهکاری،ارتکاب جرمو جرائم)نیز دستیابی پیدا کنند.
مقایسه میانگینهای شیوه فرزندپروری سهلگیر در بین مادران خانهدار و شاغل (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل آزمون با تأکید بر میزان t بهدست آمده،مطرح میشود که تفاوت معنیداری بین پیروی از شیوهفرزندپروری«سهلگیر»در زنان خانهدار و زنان شاغل ناجا در سطح 0/05-a وجود دارد.
مقایسه میانگینهای شیوه فرزندپروری مستبدانه در بین مادران خانهدار و شاغل (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل آزمون با تأکید بر میزان t بهدست آمده،مطرح میشود که تفاوت معنیداری بین پیروی از شیوهفرزندپروری«مستبدانه»در زنان خانهدار و زنان شاغل ناجا در سطح 0/05-a وجود دارد.
ازاینرو در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه شیوه فرزندپروری زنان خانهدار و زنان شاغلدر ناجا پرداخته شده و در این راستا از مدل آماری t دو گروه مستقل استفاده به عمل آمده ویافتههای زیر با تأکید بر فرضیههای تحقیق حاصل شده است."