Abstract:
اگر به نهاد خانواده دقت کنیم، متوجه میشویم که خانواده بهعنوان رکن اصلی جامعه، در بهبود اقتصاد کشور و توسعه کارآفرینی دارای پتانسیلهای فراوانی است. خانواده میتواند از نظر ایجاد فرهنگ کارآفرینی و انتقال نسلبهنسل آن به شکوفایی استعدادهای افراد و استفاده مفید از تواناییهای آنها در قالب مشاغل گوناگون کمک شایانی کند. امروزه باتوجه به نیازهای متنوع و روزافزون بشر، شاهد ایجاد انواع کسبوکارها و مشاغل گوناگون هستیم. یک نوع خاص آن کسبوکار خانوادگی میباشد. در این مقاله سعی بر ارائه تعاریفی از کسبوکار، ویژگیها، انواع و عناصر آن داریم و در ادامه به مبحث کسبوکارهای خانوادگی، معایب و مزایا و ارتباط آن با کارآفرینی و سایر مسائل پیرامون این نوع از کسبوکارها میپردازیم.
Machine summary:
"com مشکلات جانشینی در مدیریت شرکتهای خانوادگی مؤسس/ مالک خانواده ناراحتی از مرگ مرگ بهعنوان تابو شرکت به عنوان نماد بحث دراین خصوص خوب نیست ازدستدادن هویتها ترس ازباخت وفاداری به گذشتهها ترس از رقابت میان فرزندان معضل انتخاب تغییر موقعیت همسر تصور برابری تصور برابری حسادت نسلی ازدستدادن قدرت نگاره 2.
وفاداری به گذشتهها: مالک شرکت ممکن است در تکاپوی تغییری مهم در شرکت باشد اما از طرفی برخی مسائل خانوادگی مانع انجام این کار شوند و او برای انجام طرحهای خود مجبور به کنار گذاشتن برخی ارزشها و باورهایش شود.
چرا که خانواده بهعنوان نهادی تلقی میشود که افراد در آن کموبیش روابطی احساسی با هم دارند و گاهی اوقات این روابط میتواند تأثیری مثبت در روند تجارت خانوادگی داشته باشد.
از طرفی خانوادهها منابع غنی انواع استعدادها و خلاقیتها میباشند بنابراین میتوانند از مصرفکننده بودن به سمت تولید کالا و خدمات پیش روند در این راستا برای پیش روی خانواده به سمت کارآفرینی که نجاتبخش جامعه، بالاخص جوامع با نرخ بیکاری فزاینده است، میبایست چندین قدم اساسی را برداشت؛ بدینصورت که ابتدا باید این باور را که خانوادهها میتوانند و دارای این پتانسیل میباشند که خود دست به راهاندازی یک کسبوکار سودمند و قانونی زنند و از این طریق از آن حالت سنتی که فرد به دنبال کارفرمایی بود تا وی را استخدام کنند و خود متحمل هیچگونه ریسکی نمیشد رهایی یابند."