Abstract:
مبحث زیبایی شناسی، کانون توجه اصناف گوناگون اندیشمندان بوده و هست و درباره ی آن، مسائل فراوانی مطرح است، از جمله این که دامنه ی آن در هستی تا کجاست و این که آیا همه ی موجودات را در برمی گیرد و یا این که فقط شامل برخی از موجودات شده است. یعنی آیا همه ی موجودات زیبایند یا برخی زشت هستند؟ پاسخ به این پرسش ها از سویی متوقف بر شناخت هستی و از سوی دیگر، شناخت زیبایی است. از جمله روی کردهای علمی در این باره می توان به روی کرد عرفان اسلامی اشاره کرد. عارفان مسلمان معتقدند با الهام از وحی توانسته اند پاسخ های معرفت بخشی برای این پرسش ها مطرح کنند. از آن جا که عارفان مسلمان بیش از هر کس متاثر از عرفان مکتوب و دیدگاه محی الدین ابن عربی هستند، محور اصلی بحث آرای او بوده و تلاش شده است تا مساله ی «گستره ی زیبایی در هستی از منظر ابن عربی» کشف شود. هم چنین این نوشتار در دو حوزه ی اصلی هستی شناسی و زیبایی شناسی، به تحلیل نظرات ابن عربی توجه کرده است. اصلی ترین یافته ی این تحقیق، «مساوقت زیبایی با هستی» و در نتیجه «نفی تحقق زشتی در هستی» است.
Aesthetics as a discipline has been in the center of studies and researches of different groups of thinkers. One of the problems in this relation is the domain of beauty. Does beauty extend to all existent things or it is limited to some and the others will be regarded as ugly?
The answer to this question depends on our view in ontology from one side and aesthetics from another side. One of the approaches to this problem is that of Islamic Mysticism. Based on the revealed scriptures، Muslim mystics have represented cognitive answers to this question.
Since among Muslim mystics Ibn Arabi has been the most influential one، we have focused our discussion on his ideas in this paper. We will study his views on the «domain of beauty in the cosmos». We will approach his views from ontological and aesthetic dimensions. We will show that from his point of view، beauty is identical to existence and there is no ugliness in the world.
Machine summary:
"فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز Journal of Religious Thought of Shiraz پیاپی ٤٣، تابستان ١٣٩١،صفحات ١٥٧- ١٧١ University Ser. 43, Summer 2012, PP: 157-171 شماره شاپا: ٦١٢٣-٢٢٥١ ISSN: 2251-6123 ابن عربی و مسأله ی سریان زیبایی در هستی دکتر علی کریمیان صیقلانی ∗ دکتر سیدمصطفی مختاباد∗∗ چکیده مبحث زیبایی شناسی ، کانون توجه اصـناف گونـاگون اندیـشمندان بـوده و هست و درباره ی آن ، مسائل فراوانی مطرح است ، از جمله این که دامنـه ی آن در هستی تا کجاست و این که آیا همه ی موجودات را در برمی گیرد و یا این کـه فقـط شامل برخی از موجودات شده است .
43, Summer 2012 A Comparative Study of God's Essential Knowledge from Plotinus's and Mulla Sadra's Viewpoints Dr. Laleh Haghighat∗ Zahra Rastakhiz Ghasruddashti** Abstract In this paper we will discuss whether God has knowledge in the level of his essence and we will compare Plotinus's and Sadra's views on this problem.
Morteza Hoseini Shahroudi Fatemeh Estesnaie A Survey and Critique of Avicenna's Viewpoint about Intentionality of Sensuous Perception Dr. Morteza Erfani The Essential Objectivity and the Correspondence of the 43 Knowledge to the Known Material World in Mulla Sadra's Philosophy Summer 2012 Dr. Mohammad Rezaee The Corporeal Resurrection from Mulla Ali Zunuzi's Viewpoint Mehri Changi Ashtiani / A Comparative Study of God's Essential Knowledge from Plotinus's and Mulla Sadra's Viewpoints Dr. Laleh Haghighat Zahra Rastakhiz Ghasruddashti Ibn Arabi and the Problem of Infusion of Beauty in the Cosmos Dr. Ali Karimian Sighalani Dr. S."