Abstract:
هدف شناسایی وضعیت موجود کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از نظر دارا بودن زیرساختهای مدیریت دانش شامل افراد، فرآیندها و فناوری است. روش/ رویکرد پژوهش: دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که 108 نفز از 150 کارشناس سازمان درچهار بخش فراهمآوری، سازماندهی، اطلاعرسانی و آموزش و پژوهش بدون نمونهگیری پر کردهاند. یافتهها: زیرساخت افراد در وضعیت مناسب، زیرساخت فرآیندها در وضعیت نامناسب و زیرساخت فناوری در وضعیت نامشخصی از نظر مناسب یا نامناسب بودن قرار دارد. با بررسی وجود یا عدم وجود همبستگی معنادار میان زیرساختها، مشخص شد که میان هر سه زیرساخت با یکدیگر همبستگی معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: با بررسی زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، بهمنظور افزایش کارآیی کتابخانه ملی در انجام تعهد قانونی و وظایف خود، افزایش شفافسازی اهداف و جریانهای کاری کتابخانه، افزایش شناخت کارکنان و وظایفشان توسط کتابخانه ملی، پیشنهادهایی برای سازمان و پژوهشهای آتی ارائه شده است که عبارتند از: تعیین مدیر دانش، تعیین مدیر نوآوری، تشکیل تیمهای دانش، طراحی نقشه دانش کتابخانه، مدیریت شخصی، پیشبینی نظام پاداش و دستمزد براساس دانش، دریافت نظر کاربران و بازخورد حاصل از آن.
Machine summary:
"نتیجهگیری:با بررسی زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،به منظور افزایش کارآیی کتابخانه ملی در انجام تعهد قانونی و وظایف خود،افزایش شفافسازی اهداف و جریانهای کاری کتابخانه،افزایش شناخت کارکنان و وظایفشان توسط کتابخانه ملی،پیشنهادهایی برای سازمان و پژوهشهای آتی ارائه شده است که عبارتند از:تعیین مدیر دانش،تعیین مدیر نوآوری،تشکیل تیمهای دانش،طراحی نقشه دانش کتابخانه،مدیریت شخصی،پیشبینی نظام پاداش و دستمزد براساس دانش،دریافت نظر کاربران و بازخورد حاصل از آن.
نتایج این تحقیق نیز نشان داده است که از مجموع زیرساختهای مورد بررسی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،زیرساخت افراد در وضعیت مناسب و زیرساخت فرآیندها در وضعیت نامناسب قرار دارد.
با توجه به فعالیتهایی که در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران انجام میگیرد و وجود بخشهای مختلف در کتابخانه،پژوهشهای زیر میتواند در آینده نتایج خوبی به دست آورد: بررسی زیرساختهای مدیریت دانش در بخش فراهمآوری،سازماندهی،اطلاعرسانی و آموزش و پژوهش به عنوان پژوهشهای مستقل میتواند نتایج کاربردی مناسبی در کتابخانه داشته باشد.
بنابراین پژوهش در رابطه با بررسی فرآیند تبدیل دانش نهان کارکنان و متخصصان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به دانش آشکار،و همچنین ارائه الگو در این زمینه میتواند در موفقیت مدیریت دانش در کتابخانه و همچنین بهبود زیرساخت فرآیند موثر باشد.
"aisyalaM fo yrarbiL lanoitaN eht fo yduts esac A ytisrevinU,rupmuL alauK no dleh yteicoS dna noitamrofnI,seirarbiL no ecnerefnoC :morf.
www//:ptth d7%542b7%02%aisyalam02%fo02%yrarbil02%lanoitan02%ta02%tnemeganam02%eg ni seirarbil cimedaca ni tnemeganam egdelwonk fo yduts laciripme nA".
learsI,melasureJ,ecnerefnoC lareneG dna licnuoC ALFI ht66 otdetneserp nihtiw MK:yduts esac yrarbil cimedaca na ni tnemeganam egdelwonK"."