Abstract:
دراین پژوهش، رابطهی رفتار همدلانهی دختران با مادرانشان با مهارت فراشناخت
(خودگردانی در یادگیری)و پیشرفت تحصیلی بررسی شده است.نمونهی پژوهش 196 دانشآموز
دختر دبیرستانهای شهر تهران بود که با روش نمونهگیری خوشهئی تصادفی گزیده
شدند.ابزار پژوهش، پرسشنامهی رفتار همدلی دختران و پرسشنامهی خودگردانی در
یادگیری بود.آزمون فرضیههای پژوهش با روشهای آماری همبستهگی، تحلیل واریانس، و
رگرسیون انجام شد.یافتهها نشان داد رفتار همدلانهی دختران با مادران همبستهگی مثبت و
معناداری با مهارت خودگردانی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دارد.برآورد رگرسیون خطی
نشان میدهد که رفتار همدلانهی دختران توان تبیین و پیشبینی مهارت خودگردانی و
پیشرفت تحصیلی را دارد.همچنین مهارت خودگردانی دانشآموزان در مناطق تحصیلی شمال،
جنوب، شرق، و غرب یکسان نیست؛اما ارتباطی معنادار میان مناطق تحصیلی با رفتار
همدلانه و پیشرفت تحصیلی دختران وجود ندارد.
Machine summary:
"یافتهها نشان داد رفتار همدلانهی دختران با مادران همبستهگی مثبت و معناداری با مهارت خودگردانی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دارد.
با نگاه به بنیانهای نظری و کاربردی در زمینهی رشد عاطفی و شناختی و رابطهی آن با پیشرفت تحصیلی، در پژوهش فرضیههای زیر بررسی میشود: 1-رفتار همدلانهی دختران با مهارت خودگردانی در یادگیری رابطه دارد.
جدول 1 نشان داد همبستهگی میان رفتار همدلانهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران با کارکرد فراشناخت(یادگیری خودگردان)و پیشرفت تحصیلی آنان مثبت و معنادار است(001/0- P ).
نکتهی قابل توجه، پائین بودن نمرهی مهارت خودگردانی دانشآموزان منطقهی شمال تهران است که شاید بتوان گفت این دانشآموزان به خاطر دسترسی به دیگر منابع و امکانات آموزشی، بهویژه کامپیوتر، کمتر به راهبردهای فراشناخت(خودگردانی در یادگیری)توجه میکنند و دانشآموزان مناطق تحصیلی دیگر گرایش بیشتری به کاربرد راهبردهای فراشناخت دارند که پیشنهاد میشود در اینباره پژوهشهای دیگری انجام شود.
برخی از پژوهشگران در بررسیهای خود به تفاوتهایی در اینباره دست یافتهاند؛از جمله اینکه در منطقهی جنوب یا مناطقی که بیشتر طبقهی اجتماعی-اقتصادی ضعیف و پایین در آن ساکناند، بهدلیل کمبود امکانات آموزشی و عدم تأمین آن از سوی خانواده افت تحصیلی و آموزشی بیشتری دیده میشود(کاشانی، 1375)؛اما شاید بهدلیل توجه روزافزون دانشآموزان در سال دوم به کنکور و اهمیت موفقیتهای تحصیلی برای دختران، چنین تفاوتی در این پژوهش دیده نشد.
در پایان، باتوجه به رابطهی رفتار همدلانه با مهارت فراشناخت(خودگردانی در یادگیری)و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی، و براساس مباحث نظری و یافتههای دیگر پژوهشگران، میتوان گفت پدید آوردن تعاملهای عاطفی از سوی والدین و آموزگاران در یادگیری دانشآموزان مؤثر است."