Abstract:
یکی از جلوه های مشارکت مردم در صحنه سیاسی، حضور آنان در پای صندوقهای رای است. این اقدام به شکل کنونی، گر چه سابقه چندانی ندارد؛ اما آیا همین مفهوم یعنی مشارکت داشتن مردم در امور سیاسی و اعلام نظر کردن در آنان، در گذشته های دور و بویژه در صدر اسلام سابقه دارد یا خیر؟
این نوشته در صدد اثبات این مطلب است که همین معنا پیش از اسلام با عنوان «بیعت» وجود داشته و اسلام آن را تایید و امضا نموده و سیره مستمره مسلمانان نیز بر آن قرار گرفته است، و هیچ تفاوت مفهومی بین رای و بیعت وجود ندارد. لذا عمده مطالبی که درباره تفاوت و مغایرت مفهوم این دو واژه مطرح شده، به نقد کشیده شده و بالاخره شرایط همسانی بیعت و رای نیز بیان گردیده است.
Machine summary:
"این اقدام به شکل کنونی، گر چه سابقه چندانی ندارد؛ اما آیا همین مفهوم یعنی مشارکت داشتن مردم در امور سیاسی و اعلام نظر کردن آنان، در گذشتههای دور و بویژه در صدر اسلام سابقه دارد یا خیر؟این نوشته در صدد اثبات این مطلب است که همین معنا پیش از اسلام با عنوان «بیعت» وجود داشته و اسلام آن را تأیید و امضاء نموده و سیره مستمره مسلمانان نیز بر آن قرار گرفته است، و هیچ تفاوت مفهومی بین رأی و بیعت وجود ندارد.
ثالثا بالاخره نویسنده محترم مشخص نکردهاند که اگر بیعت در مورد شخص پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم، دچار این تناقض میشود، در مورد دیگران هم چنین است؟ یا این که بیعت در شرایط عادی با افراد غیر معصوم میتواند همین رأی باشد؟نتیجهگیری همان گونه که روشن شد بیعت و رأی صرف نظر از مقدمات و مبانی و همچنین لوازم آن، صرفا یک نوع اظهار نظر سیاسی و پیمان است؛ تنها تفاوت ظاهری که بین این دو وجود دارد این است که در رأیگیری، چند نفر داوطلب و نامزد وجود دارد و در بیعت یک نفر، اما از آنجا که در بیعت بخشی از کار طبق سنن و رسوم آن جامعه از جمله شورایی از خواص یا اهل حل و عقد یا مردم پایتخت مثل مهاجرین و انصار در صدر اسلام، صورت میگرفته."