Abstract:
تحول اساسی و پایدار در هر جامعه در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه و محور اصلی تحول و توسعة نظام تعلیم و تربیت، بهبود کیفیت کار معلمان و مربیان میباشد. معلمان به عنوان پایهگذاران اندیشههای علمی، و مبلغان ارزشها و مسئولیتهای اجتماعی حرف اول را در تربیت منابع انسانی میزنند. تعلیم وتربیت در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول و ارزشهای اسلامی به عنوان سرمایهای والا و مایة کمال و تعالی انسانهای مستعد قلمداد میگردد. بدیهی است نقش حقیقی افراد در جامعه اسلامی تنها با الهی شدن انگیزهها و هدفها و توأم شدن آموزش و تربیت، محقق خواهد شد. لازم است معلمان و مربیان علم و مهارت خود را با حرکت نسل امروز هماهنگ کنند و طوری فراگیران خود را تعلیم دهند و تربیت کنند که در مقابل چالشهایی نظیر بحران هویت، تهاجم فرهنگی و... توان مبارزه داشته باشند و روحیة خودباوری و خویشتنیابی در وجود آنان تقویت شود.
Machine summary:
"نقش و جایگاه محوری اساتید و مربیان درفرآیند و روند آموزش و تربیت، لزوم برنامهریزی ویژه برای آنها را دوچندان میسازد؛ اساتید و مربیان برای اینکه به یک معلم و مربی کارآمد و تأثیرگذار از لحاظ تربیتی تبدیل شوند باید از تمام ابزارهای متنوع و وسایل آموزشی و کمک آموزشی بهره لازم را ببرند.
نقش معلم در تربیت دینی در تربیت دینی سه محور اساسی مد نظر است: افراد معارف دینی را درست و مستدل یاد بگیرند، فراگرفتههای ذهنی آنها تبدیل به باورهای قلبی شود و رفتار و کردارشان در تمام زمینهها در چارچوب این معارف باشد.
110 نکته مهمی که در این مرحله از آموزش مورد توجه قرار گیرد این است که معلم باید در تقویت قدرت تفکر دانشپژوه مؤثر باشد.
نقش معلم در تقویت ایمان در این مرحله لازم است معلم با شناسایی دقیق موانع ایمان، از یک سو، و درک روحیة افراد، از سوی دیگر، تدبیرهایی را برای از میان برداشتن آن موانع بیندیشد و زیرکانه و ماهرانه آنها را اجرایی نماید.
معلم نباید هیچوقت دانشآموز را مورد تحقیر و توهین قرار دهد، زیرا هر انسانی تمایل ذاتی به کسب احترام و ارزش و قبول از طرف دیگران دارد، در حالی که تحقیر از سوی معلم ممکن است نفرتی در دل افراد ایجاد کند، به گونهای که گفتار و کردار معلم برای او قابل قبول نباشد."