Abstract:
در این مقاله در پی آن هستیم که دیدگاه تازه ای را که آلن بدیو، فیلسوف زنده فرانسوی، در رابطه با نسبت میان هنر و فلسفه طرح کرده است، با نظر به اصول اساسی فلسفه وی، تشریح نموده و جایگاهی را که مسئله «تفسیر » در این دیدگاه تازه خواهد یافت تعیین و تبیین کنیم. بدیو، دیدگاه خود را در باب نسبت یادشده در مقابل سه دیدگاهی عرضه می کند که معتقد است تنها دیدگاه های موجود در طول تاریخ فلسفه در زمینه موضوع مورد بحث بوده اند: دیدگاه های «تعلیمی»، «کلاسیک»، و «رمانتیک». بدیو بر آن است که در هیچ یک از دیدگاه های فوق نسبت هنر و حقیقت همزمان «تکین» و «درون ماندگار » نبوده است، یعنی هنر هیچ گاه به عنوان تولیدکننده حقیقی مخصوص به خود شناخته نشده است. بدیو در دیدگاهی که ارائه کرده است چنین جایگاهی را به هنر در کنار علم، سیاست، و عشق اعطا کرده است. این نسبت تازه میان هنر و حقیقت موجب ایجاد نسبت تازه ای میان هنر و فلسفه می شود. در این نسبت تازه فلسفه نه ارباب هنر است و نه خادم درگاه آن؛ فلسفه حقیقت را از بیرون به هنر تحمیل نمی کند و چنین نیز نیست که وظیفه اش تفسیر و بیان معنای حقایقی باشد که هنر آنها را دریافته است. در دیدگاه بدیو، از آنجا که حقیقت هنری منحصر به خود هنر است و نیز از آنجا که حقیقت اساسا امری است که در تضاد با معناهای موجود است، بنابراین فلسفه نمی تواند با تفسیر هنر و روشن کردن معنای آن در حقیقتی که هنر آن را تولید کرده است شریک شود و آن را به بیان درآورد. کاری که فلسفه در نسبت با هنر می کند این است که با متمایز ساختن حقایق از دوکساها یا عقاید، وجود حقایق هنری را اعلام می کند.
In this article it would be tried to elaborate Alain Badiou’s novel view to the relationship between art and philosophy and furthermore to illustrate the role that “interpretation” plays in his novel view. Badiou believes his point of view toward this relationship to be the opposite of three visions which، to his eyes، have been the dominant views across western history of philosophy: didacticism، romanticism، and classicism. He thinks that in none of these three views the relationship between art and truth has ever been regarded as “singular” and “immanent”، that is to say، art has never been honored as the producer of a truth of its own. Badiou renders art such a status of having its own truth next to that of science، politics and love. This new relationship between art and truth brings about a new relationship between art and philosophy. In this new relationship، philosophy is neither art’s master nor its servant; it does not impose meaning on art from outside and its task is not to interpret or express the truths that art has reached to. According to Badiou، since artistic truth is restricted to art itself and since the truth is basically something contrary to extant meanings، therefore، philosophy cannot share or express through interpretation and illustration the truth that art produces. What philosophy does in relation to art is to draw a distinction between truths and doxas or “common beliefs”، and hence to declare the artistic truths.