Abstract:
این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش خودگویی واقع گرابانه بر رضایت زناشویی زنان می پردازد.روش آزمایش در این پژوهش شامل زنان 20 تا 40 ساله مراجعه کننده به پایگاه فرهنگی مسجد امام حسین در سه ماهه اول سال 1387 می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده بود . برای انتخاب نمونه از جامعه آماری مورد نظر 20 نفر به صورت تصادفی ار افراد مراجعه کننده به پایگاه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ((n=10 و گروه کنترل ((n=10 قرار گرفتند. پرسسشنامه رضایت زناشویی به طور همزمان برای دو گروه اجرا شد .آموزش فن خودگویی واقع گرایانه بر گروه آموزش اجرا شد. از جلسه ی دوم 2 نفر از اعضا گروه آزمایش از ادامه ی کار منصرف شدتد .به این ترتیب با حذف تصادفی دو نفر از اعضای گروه کنترل 8 نفر باقی ماندند.پس از پایان جلسات آموزشی پرسشنامه رضایت زناشویی برای دو گروه اجرا شد . پس از پایان تحقیق اعضای گروه کنترل نیز در دوره های آموزشی شرکت کردند. پژوهش از نوع طرحهای آزمایشی (طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل ) بود. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی بودو از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید .نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که آموزش خودگویی واقع گرایانه بر افزایش رضایت زناشویی و مولفه های آن موثر بوده است.
Machine summary:
"نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که آموزش خودگویی واقعگرایانه بر افزایشرضایت زناشویی و مولفههای آن موثر بوده است.
یافتههای پژوهش در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ذیل استفاده شده است: 1-استفاده از آمار توصیفی برای محاسبه فراوانی،فراوانی نسبی(درصدی)،میانگین اختلاف نمرات و&%00105MBRG001G% انحراف معیار.
2-در آمار استنباطی جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس برای مقایسه نمرات پسآزمونمولفههای پرسشنامه رضایت زناشویی در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) -1)فرضیهی اول«آموزش خودگویی واقعگرایانه در افزایش میزان رضایت زناشویی زنان موثر است.
یعنی حتی در سطح خطای 1%-a میتوان گفتگروهبندی در نتایج پسآزمون متغیر رضایت زناشویی تاثیر معنادار داشته است.
» 2-2-1)آزمون همگنی واریانسها برای بررسی همگنی واریانس پسآزمون مولفهی حل تعارض زناشویی در بین دو گروه آزمایش وکنترل،از آزمون لوین استفاده شده است.
با مراجعه به بخش آمار توصیفی میتوان دید که نمرات مولفهی حل تعارض زناشویی در پسآزمون گروه آزمایش افزایش داشته است.
لذا میتوان گفت مولفهی حل تعارض زناشویی در پسآزمون گروه آزمایش به طور معناداری از پسآزمون گروه کنترل بیشتر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد متغیر گروه دیده میشود که p- مقدار برابر با 27%شده است.
بحث و نتیجهگیری فرضیه اول:آموزش خودگویی واقعگرایانه در افزایش رضایت زناشویی زنان مؤثر است.
بنابراین میتوان گفت رضایت زناشویی گروه آزمایش در پسآزمون افزایش معنادارینسبت به گروه کنترل یافته است یعنی فرضیهی فوق تأیید شده است.
در نتایج بدست آمده از جدول(7-4)تحلیل کواریانس پسآزمون حل تعارض زناشویی دیده میشودکه p مقدار در سطح خطای(5%)معنادار است،بنابراین فرضیهی فوق تأیید میشود."