Abstract:
خلاصه: مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین نظام ارزشی نوجوانان و ارزشهای خانواده میباشد. به عبارت دیگر سوال این است که آیا بین نظام ارزشی نوجوانان و ارزشهای خانواده و والدین رابطهای وجود دارد؟ روش: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران در سال 84-83 میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 984 نفر از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس از بررسی اعتبار و روایی آنان مورد استفاده قرار گرفته است. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داده که بین نظام ارزشی نوجوانان و ارزشهای خانوادگی، مذهبی، رسانهای و ملی ارتباط معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر نوجوانانی که نمره بالاتری در ارزشهای فردی داشتهاند در سایر ارزشها نیز نمره بالاتری را کسب کرده بودند وکسانی که نمره پایینتری در ارزشهای اجتماعی, خانوادگی و مذهبی کسب کرده بودند.، در ارزشهای فردی نیز نمره کمتری داشتند. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان دهنده اهمیت ارزشها در رفع نیازهای اساسی نوجوانان بوده در سایر مطالعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.
Machine summary:
"به عبارت دیگر سوال این است که آیا بیننظام ارزشی نوجوانان و ارزشهای خانواده و والدین رابطهای وجود دارد؟ روش:جامعه مورد مطالعه در این تحقیق دانشآموزان دبیرستانهایشهر تهران در سال 83-84 میباشند که با استفاده از روش نمونهگیریخوشهای تعداد 984 نفر از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.
بر این اساس تنها 9/1&%00406FROG004G% جدول شماره 1-نظر نمونه مورد بررسی درباره ارزشهای نوجوانان (به تصویر صفحه مراجعه شود)درصد نوجوانان از نظر نظام ارزشی خوب ارزیابی شدهاند.
در بعد تمایل نوجوانان به برنامههای رسانهها همانگونه کهدر جدول آمده است 11/6 درصد نمونه مورد مطالعه تمایلنوجوانان را به ارزشهای مطرح شده از سوی رسانهها در حدکم و خیلی کم،32 درصد متوسط و 44 درصد در حد زیادتا خیلی زیاد ارزیابی کردهاند.
در خرده مقیاس ارزشهای ملیو فرهنگی 15 درصد افراد مورد بررسی ارزشهای ملی راجدول شماره 2-رتبهبندی ارزشهای حاکم بر خانواده از دیدگاه نوجوانان (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بین نوجوانان در حد ضعیف و خیلی ضعیف،26 درصدمتوسط،39 درصد خوب و 16 درصد عالی توصیف کردهاند.
به منظور بررسی اینکه آیا بین گروههای آزمودنی با توجه بهمیانگین نمره آنان در ارزشهای خانواده با نمرات آزمودنیهادر زیرمقیاسهای پرسشنامه ارزشها تفاوت معنادار وجوددارد یا خیر آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد.
جدول شماره 4-تحلیل واریانس بین ارزشهای حاکم برخانواده با خرده مقیاسهای پرسشنامه محققساخته (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج نشان داد که در ارزشهای فردی بین گروه آزمودنیهایبا ارزش متوسط در خانواد(316- n و 13/5- m )با گروه باارزشهای عالی در خانواده(147- n و 16/1- m )تفاوتمعنادار وجود دارد(38%- p )."