Abstract:
مقدمه: تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تأثیر راهبرد مرور ذهنی بر عملکرد حافظه فعال دانشآموزان نارساخوان اجرا شد. روش: در این تحقیق که از نوع کاربردی است و با روش نیمهتجربی به اجرا درآمده است، 15 دانشآموز نارساخوان بهروش نمونهگیری در دسترس و 15 دانشآموز عادی بهروش تصادفی انتخاب شدند. نمونههای انتخاب شده از لحاظ میانگین سنی و پایه تحصیلی با یکدیگر وضعیت مشابهی داشتند. برای جمعآوری دادهها از آزمون WMTB-C که توسط پیکرینگ و گدرکول در سال 2001 تهیه شده است، استفاده شد. راهبرد مرور ذهنی با استفاده از روش آموزش مستقیم در گروه نارساخوان به اجرا درآمد . یافتهها : عملکرد حافظه فعال دانشآموزان نارساخوان از دانشآموزان عادی ضعیفتر بود. نتیجهگیری: راهبرد مرور ذهنی تأثیر معنیداری بر عملکرد حافظه فعال دانشآموزان نارساخوان ندارد.
Machine summary:
"باتوجه به مطالب فوق و خلأ تحقیق در زمینه حافظه فعالکودکان نارساخوان،محقق بر آن شد که عملکرد حافظه فعال دراین دو گروه را در مقایسه با گروه دانشآموزان عادی مورد بررسیقرار دهد و به بررسی تأثیر راهبرد مرور ذهنی بر عملکرد حافظهفعال کودکان نارساخوان بپردازد.
به عبارت دیگر،این تحقیقبه دنبال پاسخگویی به این سئوال است که آیا بین عملکرد حافظهفعال کودکان نارساخوان و کودکان عادی تفاوت وجود دارد و آیاراهبرد مرور ذهنی تأثیری بر حافظه فعال دانشآموزان نارساخواندارد؟ روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن نیمهآزمایشیاست.
جدول 1)جدول دوبعدی طرح اجرایی راهبرد مرور ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) C-BTMW با مقایسه آزمونهای استاندارد موجود پیشرفتتحصیلی مثل مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیایی،خرده آزمونهای مقیاسهای توانایی بریتانیایی،تحلیل نیل ازخواندن،آزمون ریاضیات گروهی و خردهآزمونهای مقیاسهایتوانایی افتراقی نشان داده است که از روایی بالایی برخورداراست.
نتایج بررسی فرضیههای تحقیق و معنیداری تفاوتهایمشاهدهشده در نمرات حافظه فعال گروههای مورد بررسی بایکدیگر و نمرات پسآزمون با پیشآزمون با استفاده ازآزمون T استودنت(برای مقایسه دو میانگین در تحقیقنیمهآزمایشی)در جدول 6 و نتایج تحلیل کوواریانس در جدول 7آمده است.
جدول 6)نتایج آزمون T استودنت برای تفاوت میانگینهای پیشآزمونو پسآزمون در دو گروه عادی و نارساخوان (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج جدول 6،عملکرد حافظه فعال در افراد عادی ونارساخوان تفاوت معنیداری داشت و در دانشآموزان نارساخوانبا سطح احتمال خطاپذیری 0/01 از دانشآموزان عادی ضعیفتربود.
جدول 7)آزمون اثرات بین آزمودنیها با روش تحلیل کوواریانس (به تصویر صفحه مراجعه شود)اما سئوالی که همچنان به قوت خود باقی مانده این است که آیاراهبرد مرور ذهنی که قبل از اجرای پسآزمون روی گروهآزمایش(نارساخوان)به اجرا درآمده است،تأثیری برعملکردحافظه فعال داشته یا خیر."