Abstract:
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن انجام شد. روش: این بررسی از نوع مقطعی است و در آن 118 نفر که با نمایه توده بدنی بیش از 25 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند به کمک پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی اعتبار از روش بازآزمایی و برای تعیین روایی از روشهای مختلف از جمله روش تحلیل عاملی با مولفههای اصلی، همبستگی سئوالات با نمره کل و با پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و روایی بیرونی بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای آماری ضریب همبستگی، تحلیل عاملی و آزمون T تحلیل شدند. یافتهها : ضریب اعتبار این ابزار به شیوه بازآزمایی برای کل پرسشنامه 91/0 بهدست آمد. به کمک تحلیل عاملی، 5 عامل "هیجانهای منفی"، "در دسترس بودن مواد غذایی"، "فشارهای اجتماعی"، "ناراحتیهای جسمانی" و "فعالیتهای مثبت و سرگرمکننده" از پرسشنامه اصلی استخراج و تایید شد. همچنین، همبستگی 5 عامل با نمره کل پرسشنامه، همبستگی معنیدار با نمره پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (62/0=r؛001/0>p) و افزایش نمره کل پرسشنامه طی آموزش تغذیه، همه نشاندهنده کفایت و کارآیی این پرسشنامه بود. نتیجهگیری: پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن را میتوان بهعنوان ابزاری معتبر و مناسب برای استفاده در محیطهای آموزشی، بالینی و پژوهشی به کار برد.
Machine summary:
"اعتبار و روایی پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزندر افراد دارای اضافه وزن و چاق elysefil ycaciffe thgiew eht fo ytidilav dna ytilibaileR slaudividni esebo dna thgiewrevo ni eriannoitseuq تاریخ دریافت:1388/2/2 علی نویدیان*،محمد رضا عابدی1،ایران باغبان1،مریم السادات فاتحیزاده1،حمید پورشریفی2 چکیده {IBمقدمه:این مطالعه باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجیپرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن انجام شد.
نتیجهتحلیل گویای آن بود که همه گویهها دارای همبستگی &%00912FROG009G% جدول 1)نتایج تحلیل عامل تأییدی و بار عاملی گویههای پرسشنامه سبک زندگی مبتنی برخودکارآمدی وزن با پنج عامل استخراجشده (به تصویر صفحه مراجعه شود)معنیداری با نمره کل بودند و دامنه این همبستگیها از 0/40 درمورد گویه 14 تا 0/69 در مورد گویه 13 متغیر بود.
بهمنظور بررسی روایی بیرونی پرسشنامه سبکزندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن با توجه به وجود دو گروه(آزمایش و کنترل)،برای مقایسه تغییرات ایجادشده در نمرهپرسشنامه در نتیجه آموزش تغذیه،از آزمون T استفاده شد وعلیرغم گمارش تصادفی برای اطمینان از این که تغییرات نمراتدر گروهها در نتیجه تأثیر مداخله آزمایشی بوده و ناشی از تفاوتاحتمالی بین گروهها در مرحله پیشآزمون نبوده است،نمرهپیشآزمون هر نفر از نمره پسآزمون وی کسر گردید و آنگاهروی قدرمطلق تفاوتهای دو گروه کنترل و آزمایش،آزمون T گروههای مستقل انجام شد و نتیجه آن تفاوت معنیداری را نشانداد( 2/30-؛t 0/05<P ).
برای بررسی اعتبار پرسشنامه سبک زندگی مبتنی برخودکارآمدی وزن به شیوه بازآزمایی و محاسبه ضریب همبستگیگشتاوری که بر روی 40 نفر از کل 118 آزمودنی با نمایه تودهبدنی بیشتراز 25 با فاصله دو هفتهای انجام گرفت،ضریب اعتبارکلی پرسشنامه 0/91 و ضرایب اعتبار دوبارهسنجی عوامل وخردهمقیاسهای پرسشنامه یعنی هیجانهای منفی،در دسترسبودن مواد غذایی،فشارهای اجتماعی،ناراحتیهای جسمانی وفعالیتهای مثبت و سرگرمکننده بهترتیب 0/91،0/85،0/57،0/90،و 0/89 بهدست آمد(جدول 2)."