Abstract:
مقدمه: در مطالعه حاضر بر پایه تعریف "گری" از رگه شخصیتی زودانگیختگی و با اتخاذ رویکردی شناختی- عصبی، تاثیرات این رگه برعملکرد حافظهکاری و برانگیختگی قشری پیشانی مورد بررسی قرار گرفته است. روش: ابتدا 793 دختر دانشجوی 18 تا 28 ساله، مقیاس شخصیتی آیزنک و مقیاس بازداری/ رویآوری کارور و وایت را تکمیل نمودند و با توجه به نمراتشان در کرانههای بالایی و پایینی ابعاد برونگردی و نوروزگرایی به دو گروه 15 نفره رگه زودانگیختگی بالا (نوروزگرا / برونگرد) و رگه زودانگیختگی پایین (پایدار هیجانی/ درونگرد) اختصاص یافتند. در مرحله بعدی این دو گروه تکالیف حافظهکاری 1-back و PASAT و فراخنای ارقام (مستقیم و معکوس) را اجرا نمودند. نمرههای نهایی آنها در این تکالیف بهعنوان شاخص عملکرد حافظهکاری و میانگین فعالیت آلفای قشریEEG آنها در حین انجام تکلیف 1-back ، بهعنوان شاخص برانگیختگی قشری ثبت گردید. نتایج با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل مورد مقایسه واقع شد. یافتهها: براساس یافتههای این مطالعه، عملکرد دو گروه در تکالیف حافظهکاری تفاوت معناداری نداشت؛ در حالی که زمان واکنش آزمودنیهای زودانگیخته در پاسخگویی بهتکالیف کمتر و تعداد خطاهای آنها بیشتر بود. نتایج بررسی برانگیختگی قشری نشان داد که آزمودنیهای زودانگیخته، در حین انجام تکلیف حافظهکاری، برانگیختگی قشری بیشتری را در قشر پیشانی چپ تجربه نمودند. نتیجهگیری: علیرغم تلاش مغزی بیشتر آزمودنیهای زودانگیخته بالا در هنگام فعالیت حافظهکاری، نتایج عملکرد این حافظه در آزمودنیهای زودانگیخته بالا و پایین تفاوتی ندارد. عملکرد تکانشی گروه زودانگیخته با شتاب بیشتر و دقت کمتر در انجام تکلیف حافظهکاری مشخص میگردد.
Machine summary:
"بررسی عملکرد حافظه کاری و برانگیختگی قشری پیشانی با توجه بهرگه شخصیتی زودانگیختگی Assessing the impact of impulsivity on working memory performance and frontal cortical arousal تاریخ دریافت:1389/6/21 تاریخ پذیرش:1390/10/14 ندا نظر بلند*،پرویز آزاد فلاح1علی فتحی آشتیانی2،حسن عشایری3،مجتبی خدادادی2 کیده {IBمقدمه:در مطالعه حاضر بر پایه تعریف"گری"از رگه شخصیتی زودانگیختگیو با اتخاذ رویکردی شناختی-عصبی،تاثیرات این رگه بر عملکرد حافظه کاری وبرانگیختگی قشری پیشانی مورد بررسی قرار گرفته است.
باتکیه بر پشتوانه پژوهشهای پیشین،و با به کارگیری نتایج شواهدتجربی،فرض گردید که عملکرد حافظه کاری در افرادزودانگیخته،تخریب یافته است و این افراد هنگام انجام تکالیفحافظه کاری برانگیختگی قشری بیشتری را در قشر پیشانی تجربهمینمایند.
تکالیف حافظه کاری:جهت بررسی دقیقتر عملکرد حافظه کاریمجموعهای از تکالیف مرتبط با سنجش این کنش شناختی مورداستفاده قرار گرفت:الف)تکلیف n-back :یک تکلیف سنجش عملکرد شناختیمرتبط با کنشهای اجرایی است و به این دلیل که هم نگهداریاطلاعات و هم دستکاری آنها را شامل میشود،جهت سنجشحافظه کاری مناسبتر شناخته شده و بسیار مورد استفاده قرارمیگیرد[34].
همانگونه که در جدول 2 پیداست،همسو با پشتوانه نظری،فعالیت سیستم فعالساز رفتاری (BAS) در آزمودنیهای گروهزودانگیختگی بالا در مقایسه با گروه زودانگیختگی پایین،به طورمعناداری بیشتر بود (t-5/14,p<0/001) ،فعالیت سیستمبازداری رفتاری این گروه نیز به طرز معناداری پایینتر از گروهزودانگیختگی پایین است (t-3/69,p<0/001) .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) حث در بخش بررسی چگونگی عملکرد حافظه کاری در رگهشخصیتی زودانگیختگی،نتایج بدست آمده در پژوهش حاضر بادسته وسیعی از مطالعات که بیان میدارند عملکرد حافظه کاریدر افراد زودانگیخته تخریب شده است[برای مثال 26،27،41،11،9]همگرا نمیباشد.
Does adolescent risk taking imply weak executive function?A prospective study of relations between working memory performance,impulsivity,and risk taking in early adolescence."