Abstract:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تأثیر بسته آموزشی آگاهی واجشناسی بر کاهش خطاهای املای دانشآموزان دارای اختلال نوشتن در پایه سوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفت. روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. ابتدا 20 دانشآموز پایه سوم ابتدایی شهر تهران که دارای مشکلات املا بودند پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (آزمون هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال نوشتن) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه، تحت آموزش بسته آموزشی آگاهی واج-شناسی قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پسآزمون و آزمون پیگیری (پس از گذشت 3 ماه) به اجرا درآمد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که میزان خطاهای املای آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری بهبود یافته است. نتیجهگیری: برمبنای نتیجه بهدست آمده میتوان گفت کاربرد این بسته آموزشی موجب پایداری آموختهها (پس از گذشت 3 ماه) در این گروه از کودکان می گردد. بعلاوه میتوان به مربیان اختلالهای یادگیری، مشاوران و روانشناسان پیشنهاد نمود که با استفاده از این بسته آموزشی در جهت کاهش خطاهای املای دانشآموزان دارای اختلال نوشتن بکوشند.
Machine summary:
"تاثیر آموزش آگاهی واجشناسی بر کاهش خطاهای املایی دانشآموزاندارای اختلال نوشتن Effect of phonological awareness training packege on reduction of spelling errors of primary school students with writing disorder تاریخ دریافت:1389/10/7 تاریخ پذیرش:1390/12/6 فرشته باعزت(به تصویر صفحه مراجعه شود)،حبیب الله نادری1 راضیه ایزدیفرد1 کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف تأثیر بسته آموزشی آگاهی واجشناسیبر کاهش خطاهای املای دانشآموزان دارای اختلال نوشتن در پایهسوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفت.
در این پژوهش،به تأثیر بسته آموزشی آگاهی واجیبر کاهش خطاهای املای دانشآموزان دارای اختلال نوشتنبر مبنای دیدگاه فراشناختی پرداخته شده است.
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-R) :به منظور اندازهگیری بهره هوشی آزمودنیهای مبتلا به اختلال املا ازمقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر برای کودکان استفادهشد این مقیاس دارای دو مقیاس هوش کلامی(حاوی 6خردهآزمون)و هوش غیر کلامی(حاوی 6 خردهآزمون)است.
لذا نتایجتأثیر پایداری آموزش بسته آموزشی آگاهی واجشناسی برکاهش خطاهای املای دانشآموزان مبتلا به اختلال نوشتنرا بعد از گذشت سه ماه نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01916FROG019G% بنابراین به طور کلی،نتایج آماری نشان میدهند که آموزشبسته آموزشی آگاهی واجی به دانشآموزان دارای اختلالنوشتن موجب کاهش خطاهای املای آنها میشود.
افزون بر آن نتایج این پژوهش درزمینه تأثیر پایداری آموزش بسته آموزشی آگاهی واجشناسی در کاهش خطاهای املای دانشآموزان مبتلا بهاختلال نوشتن نشان میدهد که نتایج همچنان پایدار بوده وهمچنان بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری درعملکرد املا وجود دارد.
علاوه بر این آگاهی آوایی،مهارتهای تجزیه آواییدر شناسایی و کاربرد کلمات ناآشنا،هنگام خواندن ونوشتن یک مهارت ضروری به شمار میرود که این امرتأثیر آموزش آگاهی واجشناسی را در بهبود مشکلاتاملای دانشآموزان دارای اختلال نوشتن نشان میدهد[12]."