Abstract:
استفاده کنندگان از صورت های مالی و سایر گزارش های حسابداری، به ویژه سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه در صورت کسب اطلاعات مرتبط با روش ها و چگونگی دستکاری سود توسط مدیران به تصمیمات اقتصادی آگاهانه تر دست می یابند. در این پژوهش، ضمن بررسی ادبیات مدیریت سود، پانزده عامل به عنوان رایج ترین محرک های مؤثر بر مدیریت سود شناسایی شد. با مد نظر قرار دادن محیط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، هفت عامل از این محرک ها با ذکر دلایل نظری در جامعهی بازار اوراق بهادار تهران مورد آزمون قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، ابتدا مدل های رایج در کشورهای غربی بیان شد و مورد آزمون قرار گرفت و در نهایت مدلی سازگار با وضعیت بومی ایران ارائه شد.
Machine summary:
"در مورد عرضه اولیه و عمده سهام، ته او و دیگران1(1998)، بررسیهایی را انجام داده و به این نتیجه رسیدهاند که بنگاههای اقتصادی که قصد عرضه عمده سهام را در یک دوره مالی دارند، از طریق جرح و تعدیل اقلام تعهدی اختیاری دوره قبل از عرضه سهام، و هم چنین استفاده از روشهای مناسب حسابداری، سود را بیش از میزان واقعی و به صورت متورم نشان میدهند تا سهام به قیمت از قبل تعیین شده و در سطح بالا به فروش رسد و از این طریق، مدیران به اهداف خاص خود دست مییابند.
- Healy and Wahlen - Rosenfield - Burgstahler and Dichev محققان زیادی ارتباط مدیریت سود با قراردادهای بدهی و تأمین مالی از طریق استقراض را مورد بررسی قرار دادهاند؛ از جمله دی فوند و جیامبالوو 1 (1994)، دی آنجلو و سکینر 2 (1994) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدهاند که مدیران بنگاه های اقتصادی برای جلب نظر وامدهندگان از طریق دستکاری سود، وضعیت مطلوبی از شرکت را به نمایش میگذارند و از این طریق، علاوه بر جذب وجوه مورد نیاز، احتمال عدم رعایت تعهدات موضوع قراردادهای وام را نیز کاهش میدهند.
نتیجه آزمون فرضیه چهارم نشان میدهد که بین میزان پاداش مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مدیریت سود ارتباط منفی و معناداری وجود دارد که در حالت عمومی و کلی، نتایج این پژوهش با مطالعات انجام شده در این حوزه در کشورهای غربی سازگار است."