Abstract:
حملونقل مواد خطرناک حوزهای است که علیرغم آمار ایمنی بالا، به دلیل پتانسیل بالای حوادث احتمالی بسیار مورد توجه است. تعیین شاخص و ارزیابی ریسک مواد خطرناک نخستین گام در اجرای پروژههای مسیریابی و نیز روشی برای برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد شبکه جادهای است. هدف اصلی این پژوهش ارزشیابی ریسک حملونقل مواد خطرناک در جادههای کشور براساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. در این پژوهش روشی برای تعیین ریسک عبور مواد خطرناک از کمانهای یک شبکه پیشنهاد میشود که از دادههای پرسشنامهای و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که محورهای شیراز به دوراهی نورآباد- سپیدان ، کازرون به دشت ارزن ، و قطب آباد به فتح آباد بیشترین ریسک و محور عبوری از ارسنجان به جمال آباد کمترین ریسک را برای عبور مایعات قابل اشتعال دارند. در مقابل محورهای دشت ارزن به قائمیه، کازرون به دشت ارزنو مرودشت به شیراز از بیشترین و مسیر خسویه به حاجی آباد کمترین ریسک را برای عبور مواد خطرناک دارا هستند.
Machine summary:
"در مقابل، ارزیابی کیفی ریسک با شناسایی سناریوهای حوادث احتمالی و تلاش برای برآورد نتایج نامطلوب سروکار دارد و اغلب زمانی استفاده میشود که اطلاعات قابل اعتماد کمی برای برآورد دقیق احتمال و شدت حادثه وجود دارد و در واقع هدف از آن تنها شناسایی حوادث محتمل یا حوادث بسیار آسیبزا و تمرکز بر آنها در تحقیقات آتی است (کارا و همکاران 2 ، 2003).
Erkut and verter Vesely and et al Rhyne fpet-Armacost Rosmuller and Vangolder Ashtakala and Eno Panwhar and et al Haghani and chen Huang and et al نوع ماده خطرناک نیز از عوامل بسیار مهم و دخیل در شدت حادثه است.
Pedrycz / شکل 1 : شبکه راههای استان فارس مرحله 2) جمعآوری اطلاعات مربوط به احتمال و شدت حادثه در این مرحله با توجه به کمبود دادههای قابل اعتماد در محاسبه احتمال حادثه و نیز اهمیت بیشتر امکان وقوع حادثه از احتمال مربوطه در انتقال مواد خطرناک، از پرسشنامههایی با معیارهای کلامی استفاده شد.
مرحله 4) تعیین تأثیر نوع ماده بر میزان ریسک همانطور که قبلا اشاره شد مواد خطرناک به 9 گروه متفاوت تقسیم میشوند که هر کدام از این گروهها خواص و ویژگیهای منحصر به فردی دارند که در شدت حادثه حاصل از یک تصادف بسیار مؤثر است.
نتایج حاصل از محاسبه ریسک حمل و نقل مواد خطرناک در شبکه راههای استان فارس با توجه به نوع ماده به ازای هر بار عبور محموله در جدول زیر آورده شده است."