Abstract:
امروز یکی از مهمترین مسئلههای جوامع کنونی و پیشرفته کنترل مصرف سوخت است به طوری که یکی از عناصر اصلی سوخت در سطح کلانشهرها بنزین است و کنترل مصرف آن از دغدغههای اصلی مسئولان بهشمار میرود. بنابراین هدف اصلی این مطالعه تبیین و شناسایی راهکارهای کاربردی مناسب برای کاهش مصرف سوخت به وسیله مدل انتخاب وسیله سفرهای درون شهری شهر رشت است. به طوری که برای بررسی آن از مدلهای لاجیت و لوجیت در این مطالعه استفاده شده است. لذا نتایج این مطالعه نشان میدهد که کاهش مالکیت بیش از یک خودروی شخصی در خانوادهها، افزایش ناوگان حملونقل همگانی و افزایش قیمت سوخت از جمله عوامل موثر در کاهش مصرف سوخت در سفرهای درون شهری محسوب میشود.
Machine summary:
"بر اساس این مدلسازی، نتایج تابع مطلوبیت و متغیرهای(معتبر) استفاده شده در بخش سفرهای خانهابتدای غیرکاری تعیین شدهاند و به شرح زیر میباشند (طاهری نژاد، 1379): Uc= 0 ----------------------------------------------------------------------------------- Ut = 2/635+1/033*G-0/045*Age-0/128*Job-2/250*Car- T= (2/81) (2/94) (3/71) (3/61) (5/58) 1/166*Tax -1/886*Van+1/729*Hv+0/668*CBDi+0/372*CBDj (2/40) (2/28) (2/61) (3/59) (2/11) ----------------------------------------------------------------------------------- در آن: Uc = مطلوبیت سواریشخصی Ut = مطلوبیت تاکسی G = جنسیت(1 برای مرد و 2 برای زن) Age = سن بر حسب سال Job = ردهبندی مشاغل(از 1 تا 16 عدد اهمیت) Car = تعداد سواریشخصی تحت مالکیت خانوار Tax = تعداد تاکسی تحت مالکیت خانوار Van = تعداد وانت تحت مالکیت خانوار Hv = هزینه سوخت CBDi = شاخص مبدا سفر(1 از مرکز شهر و 0 سایر) CBDj = شاخص مقصد سفر(1 به مرکز شهر و 0 سایر) تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب وسیله نقلیه شخصی برای سفرها با تمامی اهداف همانگونه که بیان شد مدل انتخاب وسیله در این مطالعه به صورت نسبی است."