Abstract:
اعتماد عنصر کلیدی ارتباطات انسانی است که پیوند دهنده، قوام بخش و تضمین کنننده روابط انسانها در تمام سطوح و ابعاد است. اعتماد را می توان پیمان دو جانبه با دیگران در جهت کسب مقصد توصیف کرد. کمبود اعتماد در رهبری سازمانها بسیار مهم است. عوامل متعددی در ایجاد، حفظ و ارتقای اعتماد نقش ایفا می کند و اعتماد دارای سطوح مختلف و انواع متعددی است که در مقاله به آن پرداخته شده است. الگوی مورد استفاده برای اعتماد در نظریات شهید مطهری الگوی ارتباطات چهار گانه است. با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی و شیوه تحلیل محتوای متن از آثار منتخب شهید مطهری مضمونهای مرتبط با اعتماد استخراج شد. این مضامین در چهار مقوله اعتماد به خدا، اعتماد به دیگران، اعتماد به نفس و اعتماد به طبیعت دسته بندی گردید. به روش تحلیلی با استفاده از مضامین به دست آمده برخی کاربردهای مدیریتی اعتماد در سازمان برشمرده و ارائه شده است.
Machine summary:
در فرهنگ انگلیسی آکسفورد مفهوم اعتماد به این شرح است: - اطمینان یا اتکا به برخی از ویژگیهای شخص یا سازمان - پذیرفتن یا اعتبار دادن به شخص یا سازمان بدون بررسی و دریافت شواهد و قرائن - باور یا اعتقاد یا اتکا به صداقت فرد یا سازمان - داشتن انتظارات مطمئن نسبت به فرد یا سازمان - صداقت، درستی و وفاداری (الوانی و دانایی فرد، 7:1380) برخی اعتماد را پیمان دو جانبه با دیگران در جهت کسب مقصد و اجرای رفتاری توصیف نمودهاند؛ مفهوم دو جانبه را چنین تفسیر میکنند که وقتی مشاهده می کنیم دیگران به آنچه میگویند عمل میکنند، آنها در نظر ما قابل اعتماد شناخته میشوند و با اجرای کارها بر این اساس، اعتماد دو جانبه بیشتر میشود و برعکس وقتی رفتار افراد با بی احترامی همراه است به آنها اعتماد نمیشود (سید جوادین، 59:1378).
8-2- استقلال شهید مطهری در این قسمت، علاوه بر تأکیدکردن بر اعتماد به نفس در تک تک افراد بر اعتماد به خویشتن در میان ملتهای اسلامی نیز تأکید دارد تا آنجا که می فرماید: اسلام می خواهد که انسان را به خود بشناساند تا انسان از استعدادها و ذخائر و نیروهای نهفته در خود استفاده کرده به غیر تکیه نکند و از دیگران استمداد نطلبد (مطهری، 1385 ب:219).