Abstract:
یکی از حقایقی که قرآن کریم طی برخی آیات به بیان آن پرداخته وقوع تحریف در تورات است. عدهای از مفسران تحریف لفظی تورات را پذیرفته، شماری نیز به تحریف معنوی تورات معتقدند. تبیین انواع تحریف لفظی و معنوی تورات با محوریت آیه 75 سوره بقره، موضوع این مقاله است که بعد از بررسی آرای مفسران ذیل این آیه و در نظر گرفتن دیگر آیات قرآن کریم، به این نتیجه رسیده است که تحریف معنوی تورات از سوی دانشمندان یهود انکارناپذیر است، ولی اثبات تحریف لفظی تورات با تاکید بر آیه 75 سوره بقره ممکن نمیباشد که شرح ادله و مستندات آن را باید در مقاله جست وجو کرد.
Machine summary:
قرآن، تورات، تحریف لفظی، تحریف معنوی، آیه 75 سورة بقره مقدمه تحریف از مادة «حرف» به معنای طرف، جانب، کرانه و کنار شیء است راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص228 و مصدر تفعیل آن به معنای برگرداندن و میل دادن چیزی به یک جانب و کنار زدن چیزی از جایگاه اصلی خود، ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج9، ص43 تغییر و تبدیل آن است زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس، ج23، ص137؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، تاج اللغة و صحاح العربیه، ج4، ص1343.
میبدی، احمدبن ابی سعد، کشف الاسرار و عدة الابرار، ج1، ص236 ؛ نخجوانی، نعمت الله بن محمود، الفواتح الالهیة و المفاتح الغیبیه، ج1، ص38 چه تقاضای رویت خداوند از سوی قوم بنی اسرائیل( باشد قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا، کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج5، ص169 و چه از سوی هفتاد نفری باشد که همراه حضرت موسی( بودند ابو الفتوح رازی، حسین بن علی، روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج8، ص374، سیر مجموع آیات و روایات با تعدد میقات سازگارتر است؛ چرا که حضرت موسی( در میقات اول خود، الواح تورات را دریافت میکند و پس از بازگشت و دیدن گوسالهپرستی قوم خود، به همراه هفتاد نفر از قوم خود به میقات دوم میروند که در آنجا قوم او تقاضای رویت میکنند.