Abstract:
تخلفاتی که موجب آسیب رسانی به مصرفکننده میشوند در دومرحله: 1- قبل از ارائه کالا و خدمات و 2-حین ارائه کالا و خدمات صورت میپذیرند. در این مقاله تحت دو عنوان اصلی آسیب رسانی به مصرفکننده قبل از ارائه کالا و خدمات و آسیبرسانی حین ارائه کالا و خدمات، تخلفاتی چون: احتکار، اخفا و امتناع از عرضه محصول، گران- فروشی و کم فروشی، نداشتن پروانه، عدم رعایت مقررات بهداشتی و استاندارد، عدم درج قیمت و فروش اجباری یا با جایزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Machine summary:
"در این مقاله تحت دو عنوان اصلی آسیبرسانی به مصرفکننده قبل از ارائه کالا و خدمات و آسیبرسانی حین ارائه کالا و خدمات،تخلفاتی چون:احتکار،اخفا و امتناع از عرضه محصول،گران- فروشی و کمفروشی،نداشتن پروانه،عدم رعایت مقررات بهداشتی و استاندارد،عدم درج قیمت و فروش اجباری یا با جایزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وجوه افتراق این دو تخلف با یکدیگر را میتوان بر اساس قانون تعزیرات حکومتی تبین نمود: -موضوع احتکار عموما کالای مورد نیاز مصرفکنندگان است که توسط دولت اعلام شده باشد اما موضوع اخفا و امتناع کالای دارای نرخ رسمی است.
به موجب مادۀ 13 این قانون،"نداشتن پروانۀ بهرهبرداری واحدهای تولیدی عبارت است از عدم أخذ پروانه بهرهبرداری بدون عذر موجه ظرف مهلت و ضوابط و مقرراتی که Ẓ-گذاری بخش خصوصی،نظارت جدی بر کارکرد گمرک،مبارزه با وضع حاکم بر بازار ارز،مبارزه با فعالیتهای انحصاری غیر طبیعی و اعطای تسهیلات برای تولیدات واسطه و محصولات تولیدی نیز از دیگر راهکارهای مبارزه با تورم در کوتاهمدت است.
-نکتۀ پنجم این است که در موردی که فروشنده مشتری را مخیر میان استرداد ثمن و یا انتخاب یک جنس متفاوت با آنچه در اصل خریداری شده است،میکند باید این چنین عملی را جایز دانست و در نهایت اینکه موارد ذیل را نباید به عنوان جایزه در نظر گرفت: بستهبندی عادی محصولات و کالاها،ارائۀ سرویس پس از فروش و تسهیلات ایستگاهی که به وسیلۀ فروشنده به مشتریان پیشنهاد میشود و موضوعی که در تصویب مادۀ 4 در شور اول لایحه ذکر شده است،17یعنی ارائۀ خدمات که رایگان انجام میشود، البته مشروط بر اینکه این ارائۀ سرویس عادتا موضوع یک قرارداد همراه با انجام عمل یا مبلغ معوض قرار نگرفته و جدای از ارزش کالا باشد."