Abstract:
این مطالعه در زمینه ی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر خلاقیت، مشارکت یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه ی سوم دبستان در شهر بندرعباس انجام شد، که در نظام ارزشیابی توصیفی و سنتی شرکت داشتند. در این پژوهش، برای نمونه گیری، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده؛ و 52 دانش آموز که با روش ارزشیابی توصیفی ارز یابی شدند و 50 دانش آموز که به روش سنتی مورد ارزشیابی قرار گرفتند، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار های این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه خلاقیت عابدی، مصاحبه ساخت مند با معلمان در زمینه ی مشارکت دانش آموزان در امر یادگیری، نظم و انضباط در کلاس و چگونگی تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلم در کلاس و همچنین عملکرد تحصیلی آن ها در پایان سال تحصیلی بوده است. نتیجه های به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بین میزان مشارکت در یادگیری دانش آموزان با روش توصیفی و سنتی تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین پسران و دختران در روش توصیفی و سنتی تفاوت وجود ندارد. همچنین بین خلاقیت دانش آموزان با نظام ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد. در بخش کیفی، نتیجه ها نشان داد که مشارکت و فعالیت در کلاس، تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلم، نظم و انضباط حاکم در کلاس در گروه ارزشیابی توصیفی بیش تر از گروه ارزشیابی سنتی بوده است. همچنین، در گروه ارزشیابی توصیفی، مشارکت و فعالیت در کلاس و نظم و انضباط و تعامل با یکدیگر و با هم، در بین دختران بیش تر از پسران بوده است.
Machine summary:
"ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه خلاقیت عابدی،مصاحبه ساختمند با معلمان در زمینهی مشارکت دانشآموزان در امر یادگیری،نظم و انضباط در کلاس و چگونگی تعامل دانشآموزان با یکدیگر و با معلم در کلاس و همچنین عملکرد تحصیلی آنها در پایان سال تحصیلی بوده است.
هدف تحقیق هدف این تحقیق از یکسو بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر خلاقیت دختر و پسری است که در پایهی دوم ابتدایی شهر بندر عباس تحصیل میکردند؛و از سویدیگر انجام مشاهدهی همزمان با توجه به محورهای زیر است: 1-چگونگی مشارکت و فعالیت در کلاس.
فرضیهی دوم:ارزشیابی توصیفی بر عملکرد تحصیلی دانشآموز(چگونگی مشارکت و فعالیت در کلاس،میزان نظم و انضباط در کلاس،کیفیت تعامل دانشآموزان در کلاس با یکدیگر،تعامل با معلم در کلاس)تأثیر داشته است.
منظور از عملکرد تحصیلی دانشآموزانی که در کلاسهای با روش ارزشیابی توصیفی بودند،مشارکت دانشآموزان در امر یادگیری،نظم و انضباط در کلاس و چگونگی تعامل دانشآموزان با یکدیگر و با معلم؛و برای گروه ارزشیابی سنتی معدل پایان سال تحصیلی بوده است.
(1)- validity (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای کیفی فرضیهی دوم:ارزشیابی توصیفی بر عملکرد تحصیلی دانشآموز(چگونگی مشارکت و فعالیت در کلاس،میزان نظم و انضباط در کلاس،کیفیت تعامل دانشآموزان در کلاس با یکدیگر،تعامل با معلم در کلاس)تأثیر داشته است.
همچنین نتیجهی بررسیها نشان داد که تعامل دانشآموزان در کلاس با یکدیگر در گروه ارزشیابی سنتی بسیار کم بوده،و تفاوتی بین پسران و دختران این گروه وجود ندارد.
همچنین میزان تعامل دانشآموزان در کلاس با یکدیگر و با معلم در گروه ارزشیابی توصیفی بسیار بیشتر از گروه ارزشیابی سنتی است؛و این تعامل بین دختران بیشتر از پسران است."