Abstract:
هدف مقاله ی حاضر بررسی مزیت نسبی رشته های تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سال های 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکده های فنی و حرفه ای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسه ی آن با مزیت های اقتصادی این منطفه می باشد. نتایج محاسبه ی مزیت نسبی که با استفاده از روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا صورت گرفته نشان می دهد که استان کردستان از مجموع 15 بخش و 72 فعالیت اقتصادی در 8 بخش و 37 فعالیت دارای مزیت نسبی بوده، اما در آموزش عالی به علت محدودیت در رشته های تحصیلی با وجود اینکه اکثریت رشته ها دارای مزیت نسبی بوده اند اما هماهنگی زیادی با مزیت بخش های اقتصادی ندارند. همچنین از نظر اولویت در مزیت نسبی رشته ها و میزان هماهنگی با بخش های اقتصادی بین وضعیت دانشگاه کردستان و آموزشکده های فنی و حرفه ای دختران و پسران سنندج نیز تفاوت و جود دارد.
The aim of the present article is to investigate the comparative advantage of state higher education majors in Kurdistan province in bachelor’s degree and associate degree from 1382 to 1385 in Kurdistan University and boys and girls’ junior colleges in Sanandaj as the most important centers of state higher education in province and its comparison with economic advantages of this region. The results of the computation of comparative advantage that has been done by the revealed comparative advantage of Ballassa show that Kurdistan province has comparative advantage in 8 sections and 37 activities out of 15 sections and 72 economic activities but although most of the majors have comparative advantage in higher education، there is not so much accordance with economic sections’ advantage due to limitations in majors. There is also difference between KurdistanUniversity and boys and girls’ junior colleges in Sanandaj in priority of comparative advantage of majors and the degree of accordance with economic sections.
Machine summary:
"همچنین محاسبه و تحلیل سهم و نرخ رشد متوسط ارزش افزوده بخشهای اقتصادی استان کردستان در بخشهای پانزده گانه اقتصادی در این دوره در مقایسه با همان نرخ در کشور بیانگر آن است متوسط سرعت رشد ارزش افزودهیی هیچ کدام از بخشهای که استان در آنها دارای مزیت نسبی نبوده به غیر از بخش ماهیگیری از متوسط سرعت رشد کشوری بیشتری برخوردار نیست،و در برنامهریزیهای کلان اقتصادی انگار تلاشی در جهت بالا بردن این بخشها صورت نگرفته است و این در حالی است که استان کردستان به دلیل محرومیت دیرینه و بیمهریهای گذشته با وجود پتانسیلهای مانند ذخایر معدنی غیر فسیلی،منابع آبی فراوان،جمعیت جوان و همجواری با کشور عراق از درد مشکلات اقتصادی رنج میبرد،و میبایست سرعت متوسط رشد این استان با توجه به دلایل گفته شده بسیار بیشتر از متوسط کشوری باشد تا هم بتواند با توجه پیشرفت کل کشور هماهنگ شود و هم اینکه جبران عقبماندگیهای گذشته را بنماید.
در رشته کاردانی دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهیی دختران و پسران سنندج رشته حسابداری به عنوان&%09126HCOG091G% تنها رشته این گروه دارای مزیت بالایی است اما بخشهای اقتصادی که به این رشته مربوط است مانند واسطهگریها مالی و انبارداری از مزیت برخوردار نیست که در این زمینه میتوان گفت که هماهنگی بین رشته و بخشهای مرتبط اقتصادی وجود ندارد،که در آینده در پذیرش این رشته باید تعدیلهای صورت گیرد،با این وجود بخشهای مانند هتل و رستوران،ادارهی عمومی و خدمات شهری و بهداشت و مددکاری اجتماعی در استان کردستان دارای مزیت ارزش افزودهیی بوده و نیازمند رشتهها مرتبط در علوم انسانی هستند که در مراکز آموزشی مورد بررسی وجود نداشتهاند،رشتههای مانند مدیریت جهانگردی،موزهداری،برنامهریزی شهری،مددکاری اجتماعی،علوم اجتماعی،روانشناسی."