Abstract:
با واکاوی تاریخ اسلام، بررسی چگونگی روند شکلگیری اختلافات تفسیری ومقایسه شیوههای رایج تعلیم و ترویج قرآن کریم با شیوه قرآنآموزی پیامبراکرم(ص) میتوان به علل وچرایی مهجوریت قرآن کریم پیبرد.نوشتار حاضر در سه بخش (سیاسی، تاریخی و آموزشی) به بررسی عللوچرایی مهجوریت قرآن کریم پرداخته و چون پاسخ به این مسأله، قدریطولانی است این پژوهش در دو شماره عرضه خواهد شد.
Machine summary:
"8 پیامبر(ص) به هنگام تعلیم و تبیین هر آیه قرآن، معانی، مصادیق و مقاصد نزول آن را کهاز تنزیلات وحی الهی بوده که بر قلب مبارک ایشان در مقام تفسیر و تبیین آیات قرآنی نازل «بنا به نقل امام ابوالفضل احمد بن ابیطاهر در کتاب تاریخ بغداد و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، 97/3، در شرح حال عمر، یک روز طی مباحثهای مفصل که میان ابن عباس و عمر درگرفت، عمر گفت: «پیامبر تصمیم داشت که به هنگام بیماریاش، تصریح به نام او [= علی بن ابیطالب] کند ولی من نگذاشتم».
اما چرا قرآنی را که امیرالمؤنین(ع) جمع کرده بود و علاوه بر متن آیات، تفسیر همهآنها را هم ـ به همانگونه که پیامبر(ص) فرموده بود ـ دربرداشت، قبول نکردند؟ دلیل این مطلب آن است که در آن قرآن زیادهها و تأویلاتی به معنای مصادیق و مقاصدنزول آیات وجود داشت که رسول خدا آنها را در مقام تفسیر و شرح آیات قرآنی بیان فرمودهبود که مخالف سیاست سیاستمداران بود و مانع حکومت ایشان میشد.
متأسفانه این روایات جعلی توسط تابعین به حوزه تفسیر قرآن کریم وارد شد و مفسرانتابعین چون مجاهد، قتادة ابن ابی لیلی، شعبی، سدی و دیگران در روش تفسیر اصرار بر پیمودنراه صحابه یعنی بیان جهات ادبی آیات، شأن نزول آنها، مختصری استدلال به آیات برایتوضیح آیات دیگر و اندکی تفسیر به روایات وارده از رسول خدا در باب قصص و معارف و مبدأو معاد داشتند، اما در عمل بیشتر از گذشتگان در تفسیر آیات، به روایت پرداختند و در بیناین روایات، احادیث فراوانی که یهودیان جعل کرده و با دسیسهچینی فراوان در بین روایات صحیحقصص و معارف مربوط به آن وارد کرده بودند، به حوزه تفسیر و فهم قرآن کریم وارد شد."