Abstract:
معلم یا مربی براساس مسئولیتها و رسالت خویش از طرفی نیازمندبهرهمندی از دانش و اطلاعات پیرامون موضوع درسی خود است و از طرفدیگر نیازمند کسب مهارتهای گوناگونی است تا بتواند در فرآیندها وعملکردهای آموزشی به درستی ایفاء نقش نماید و در عصر گسترش دانش وانفجار اطلاعات از قافله علمآموزی و عملورزی عقب نماند. این مقالهمهارتهای مرتبط با مسئولیت معلمی را به چهار دسته اصلی که شاملمهارتهای آموزشی، پژوهشی، رفتاری و مدیریتی است تقسیم نموده و دومهارت از مهارتهای آموزشی که شامل مهارت تفکر خلاق و مهارتپرسشگری است را به اختصار مطرح ساخته است
Machine summary:
"مهارت به آسانیبه دست نمیآید، دانستن، عمل و اجرا کردن دانستهها در شرایط مختلف برای فراگیران و مخاطبین متعدد میتواند منجر به مهارت معلمی و مربیگری شود و این در صورتی است کهمعلم با تمام وجود فعالیت نماید و با خود ارزیابی مستمر، اشکالات و نواقص خویش را درروشهای تدریس، مدیریت کلاس، به کار بردن لوازم آموزشی و کمکآموزشی، محتوایدروس و سایر فعالیتها بشناسد و روز به روز بر توانایی خود بیفزاید و از مرحله مهارتآموزیبه مرحله مهارتورزی برسد.
اگرچه یاد دادن مهارت به فراگیران خود مقولهایمستقل است که در جای دیگر باید به آن پرداخته شود، اما مربی و معلم صاحب مهارتهامیتواند مهارتهای مورد نیاز فراگیران را به آنان نیز بیاموزد و یا با عمل خود به طور غیرمستقیم مؤثر باشد.
نقش مهارتهای آموزشی معلم و مربی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت مهارتهای آموزشی، معلم یا مربی را قادر میسازد تا بتواند فعالیتهای متعدد علمی وتربیتی را برای فراگیران متفاوت در شرایط گوناگون بدون دغدغه و نگرانی به اجرا گذشته و تاحدود قابل قبولی به اهداف از پیش تعیین شده و مورد نظر دست یابد.
معلم یا مربی با مسایل و فرآیندهای آموزشی وتربیتی بسیاری مواجه است، یا باید تنها از یک قاعده از پیش تعیین شده پیروی کند و یابراساس تفکر خلاق و نقاد، راههای دیگر را برای حل بهتر مسایل در پیش بگیرد، در این صورتنیاز به آزمایش و به اجرا گذاردن راههای متفاوت است که این امکان را مدیران آموزشی بادادن فرصت لازم و مهیا نمودن امکانات مورد نیاز برای معلم و مربی فراهم مینمایند."