Abstract:
هدف از این پژوهش، ارزیابی و سنجش اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت در زمینه ی افزایش دانش، مهارت و نگرش مدیران، هیئت علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه یک بود. جامعه ی آماری شامل مدیران، اعضای هیئت علمی تمام وقت و کارکنان رسمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک شامل4843 نفر می باشد. روش پژوهش ازنوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گرد آوری داده ها، منابع کتابخانه ای و پرسشنامه می باشد. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای چند مرحله ای است که تعداد 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از تحلیل های انجام شده، نشان داد که آموزش های ضمن خدمت هر سه گروه در مقوله ی دانش با میانگین 95/22 و امتیاز 44 و در مقوله ی مهارت با میانگین 8357/46 و امتیاز 87 در مقوله ی نگرش ها و رفتار شغلی با میانگین 94 /67 و امتیاز 150 دارای اثربحشی همسان بوده است. تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین نمره های هر سه گروه در دستیابی به مقوله ی اثربخشی تفاوتی معنی دار وجود ندارد. عامل های دانش، مهارت و نگرش در مقوله ی اثربخشی تاثیر یکسان دارندف اما با توجه به تفاوت بین میانگین گروهها، آزمون دانکن نشان می دهد که در مقوله ی مهارت و رفتار، بین میانگین سطوح کارکنان و مدیران تفاوت وجود دارد، ولی در مقوله ی دانش بین میانگین سطوح گوناگون تفاوتی مشاهده نشد. در مقوله ی دانش، مهارت و رفتار تفاوتی معنی دار بین رشته های تحصیلی وجود ندارد، ولی در مقوله ی مهارت بین میانگین رشته های کشاورزی و پزشکی تفاوت وجود دارد. از نظر سابقه ی خدمت اختلافی معنی دار وجود ندارد. در مقوله ی مهارت بین زنان و مردان تفاوتی معنی دار وجود دارد، ولی در مقوله ی دانش و رفتار تفاوتی معنی دار بین زنان و مردان وجود ندارد.
Machine summary:
"جدول 10- شاخص های توصیفی در مورد مقایسهی میانگین نمرهها براساس رشتهی تحصیلی بیشینه کمینه فاصلهی اطمینان 95% برای میانگینها اشتباه انحراف معیار انحراف معیار میانگین تعداد منابع تغییر Upper bound Lower bound 40 12 30/29 70/18 43/2 77/8 24 13 science knowledge 39 10 12/25 52/22 65/0 41/6 82/23 96 humanism 36 15 26/26 08/18 86/1 44/6 17/22 12 Agronomy 38 17 98/33 13/21 78/2 35/8 56/27 9 medicine 40 10 13/25 76/22 60/0 82/6 95/23 130 total 81 26 97/62 49/47 93/4 77/17 23/52 13 science Skill 80 4 36/51 87/45 38/1 53/13 61/48 96 humanism 68 23 08/52 42/32 47/4 47/15 25/42 12 Agronomy 87 35 84/71 49/43 15/6 44/18 67/57 9 medicine 87 4 57/51 46/46 29/1 71/14 02/49 130 total 150 30 37/95 32/54 42/9 96/33 85/74 13 science behavior 120 31 39/73 44/65 00/2 61/19 42/69 96 humanism 97 38 33/76 34/51 68/5 66/19 83/63 12 Agronomy 138 42 60/104 07/56 52/10 57/31 33/80 9 medicine 150 30 08/74 32/66 96/1 34/22 20/70 130 total جدول 11- آزمون Fدر مورد مقایسهی میانگین نمرهها براساس رشتهی تحصیلی سطح معناداری f میانگین مجذورات درجهی آزادی مجموع مجذورات 34/0 13/1 25/52 3 75/156 Between groups knowledge 38/46 126 88/5843 Within groups 129 62/6000 total 09/0 17/2 56/457 3 67/1372 Between groups Skill 58/210 126 30/26533 Within groups 129 97/27905 total 32/0 17/1 37/583 3 11/1750 Between groups behavior 86/496 126 70/62604 Within groups 129 80/64354 total همانگونه که در جداول بالا مشاهده میشود، مقدار احتمال (sig) بیشتر از 05/0 است، لذا در مقولهی دانش، مهارت و رفتار تفاوتی معنی دار بین رشتههای تحصیلی وجود ندارد و با استفاده از آزمون دانکن در گروههای گوناگون با توجه به جداول بالا، در مقولهی دانش و رفتار تفاوتی بین میانگین سطوح گوناگون نشان داده نمی شود، ولی در مقولهی مهارت بین میانگین سطوح کشاورزی و پزشکی تفاوت وجود دارد."