Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر داستان های فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی شهر شیراز اجرا شده است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه-آزمایشی استفاده شده است، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای 54 دانش آموز پسر و 41 دانش آموز دختر از ناحیه یک آموزش وپرورش شیراز انتخاب و در گروه های داستان های فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستان های عادی، با توجه به جنسیت تقسیم شدند(6گروه). ابتدا پیش آزمون تفکر فلسفی فیلیپ کم روی گروه ها اجرا شد، سپس گروه ها به مدت 10 هفته تحت آموزش های لازم قرار گرفتند و در انتها پس آزمون بر روی آنها اجرا شد. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از روش نمره-ی افزوده، آزمونt، تحلیل واریانس و آزمون تعاقبی شفه نشان داد که فرضیه ی اول پژوهش مبنی بر تاثیر داستان های فلسفی ایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانش آموزان اول ابتدایی تایید شد (07/2 = t ، 04/0 P)، فرضیه ی دوم پژوهش مبنی بر تاثیر داستان های فلسفه غیرایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانش آموزان پایه اول تایید نشد. نتایج فرضیه ی سوم نشان داد که دانش آموزانی که با کتاب های فلسفی ایرانی آموزش دیده اند، نسبت به دانش آموزانی که کتاب های فلسفی غیرایرانی یا عادی را مورد استفاده قرار داده، از میانگین بالاتری در تفکر فلسفی برخوردارند. فرضیه چهارم پژوهش، میانگین بالاتر تفکر فلسفی پسران را در مقایسه با دختران در داستان های فلسفی ایرانی نشان داد و بالاخره در فرضیه ی آخر، تفاوت معنی داری بین پسران و دختران که داستان های غیرایرانی را استفاده کرده بودند، دیده نشد.
Machine summary:
نتایج تحقیقی دیگری، در انگلستان نشان میدهد که پروژهی نگرش فیلسوفانه که در مدارس ابتدایی ارائه شده است، یکی از بهترین راههایی است که معلمان میتوانند به ارزش کارشان در آموزش بیفزایند این کار از طریق، گنجاندن بحث فلسفه به کودکان، از طریق رویکردی بنام(داستانهایی برای تفکر) اجرایی میشود(Fisher, 2001).
به منظور بررسی فرضیه دوم پژوهش، مبنی بر اینکه داستانهای فلسفی غیرایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانشآموزان پایه اول تاثیر دارد، ابتدا تفاوت نمرات پس آزمون و پیش آزمون محاسبه شد، سپس از آزمون تی مستقل استفاده شد، نتایج این بررسی در جدول2 ارائه شده است.
به منظور بررسی فرضیه سوم پژوهش، مبنی بر اینکه بین میزان تفکر فلسفی دانشآموزان پایهی اول ابتدایی که داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و عادی را مورد استفاده قرار داده اند، تفاوت معنیدار وجود دارد، ابتدا تفاوت نمرات پس آزمون و پیش آزمون محاسبه شد، سپس از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد؛ نتایج این بررسی در جداول3 تا 5 ارائه شده است.
جدول 5: آزمون تعقیبی شفه برای تعیین تفاوت متغیر تفکر فلسفی در سه گروه گروهها فلسفی ایرانی فلسفی غیرایرانی عادی فلسفی ایرانی ____ *02/0 29/0 فلسفی غیرایرانی *02/0 ____ 46/0 عادی 29/0 46/0 ____ بهمنظور بررسی فرضیه چهارم پژوهش، مبنی بر اینکه بین میزان تفکر فلسفی دانشآموزان پسر و دختر پایه اول ابتدایی که داستانهای فلسفی را مورد استفاده قرار داده اند، تفاوت معنیدار وجود دارد، ابتدا تفاوت نمرات پس آزمون و پیش آزمون محاسبه شد؛ سپس از آزمون تی مستقل استفاده شد، نتایج این بررسی در جدول6 ارائه شده است.
از سوی دیگر یافته نشان داد که بین میزان تفکر فلسفی دانشآموزان پایهی اول ابتدایی که داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و عادی را مورد استفاده قرار دادهاند، در سطح 02/0 تفاوت معنادار وجود دارد.