Abstract:
یکی از خلأهای مهم در برنامه درسی دروس معارف اسلامی دانشگاهها با سابقه نزدیک به سه دهه فعالیت گروههای معارف اسلامی به عنوان اولین گام پژوهش، طراحی و تبیین اهداف مطلوب این دروس است که علاوه بر تأیید اسناد بالادستی در این زمینه مورد توافق صاحبنظران و دانشجویان با توجه به نیازهای روز جامعه باشد. با مطالعه اسناد و مدارک بالادستی اهداف مطلوب شناسایی گردید و دادهها موضوعبندی شد و به 385 کد اولیه تقسیم گردید و از طریق مقولهبندی و موضوعات اساسی (Theme) اهداف مطلوب براساس منابع پژوهش در هشت محور کلی جمع آوری و ارائه گردید که به دلیل مبسوط بودن پژوهش، اعتباربخشی اهداف مطلوب استخراج شده از روش فن دلفی انفرادی و جمعی و مصاحبه انفرادی نیمهساختارمند از صاحبنظران و اساتید و پرسشنامه دانشجویان در دروس معارف اسلامی در مقاله جداگانهای ارائه خواهد شد.از جمله اهداف عاملان جنگ نرم غرب، به حاشیهراندن فرهنگ ملی و دینی انسانها و حاکمیت فرهنگ لیبرال دموکراسی در فرایند جهانیسازی و حکومت بر جهان است. محور اصلی جنگ نرم، تحریک نیروهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای دارای شکافهای فکری، جناحی، روشی و ... است تا نیروهای متعارض، مؤلفههای ستیزش خود را به ساختار سیاسی منتقل کنند و شکافهای ساختاری تشدید گردد. جنگ نرم غرب در خلق بحرانهای اعتقادی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی به منظور تضعیف مشروعیت و مقبولیت جمهوری اسلامی ایران، هویدا گشته است. تمرکز بر مقوله جوانان، اقشار آسیبپذیر، زنان، قومیتها، معضلات اخلاقی و اجتماعی، مخالفت با ولایت فقیه، رواج عرفانهای کاذب و مواردی از این قبیل از محورهای مد نظر عاملان جنگ نرم غرب است که درصدد تردید در مبانی هویت ایرانزمین و تهدید مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
One of the important gaps in the syllabus of Islamic thought courses in universities despite almost three decades of Islamic Thought department's activities is to conduct researches and design and clarify desired objectives for these courses that both complies with major policies of the country in this regard and is accepted by experts and university students according to current needs of the society. Having studied major policies of the country written down in different documents, we identified desired objectives. Then data were classified and divided into 385 initial codes. These desired objectives were collected and presented through categorization and themes based on research resources in eight generic fields. Since the research was really lengthy and expansive the validity of the desired objectives extracted through Delphi method, both from individuals and groups, and semi-structured interviews from experts and professors as well as questionnaires filled by university students of Islamic thought courses will be presented in a separated article.
Machine summary:
اهداف آموزش عالی طی برنامه پنج ساله اول (72 ـ 68) اهداف آموزش عالی طی برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بدین شرح بیان شده است: هدفهای کلی ـ توسعه و ارتقای علوم و معارف در کشور؛ ـ تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور؛ ـ فراهم آوردن زمینههای لازم برای توسعه تحقیقات، نوآوری، انتقال و جذب تکنولوژی؛ ـ بهبود شاخصهای کیفی آموزش عالی؛ ـ انطباق برنامههای آموزشی و محتوای آموزشها با نیازهای تخصصی جامعه و مقتضیات ناشی از توسعه علوم و معارف؛ ـ توأم ساختن آموزش با پژوهش در کلیه سطوح آموزش عالی و تأمین نیازهای بنیادی پژوهش در کشور؛ ـ ایجاد تعادل کشوری، منطقهای و استانی در زمینه امکانات و فرصتهای آموزشی؛ ـ برقراری و گسترش ارتباط متقابل بین مؤسسات آموزش عالی و دیگر بخشها در زمینههای علمی و فرهنگی و صنعتی.