Abstract:
روایاتی از الکافی که از جانب متقّدان امامیه حمل بر تحریف گردیده به گونههای
زیر تقسیم میشوند: تحریف قرآن از سوی دشمنان, افزایش برخی عبارات یا واژگان
به آیات» نبدیل واژگان قرآنی» اخحتلاف قراءات, کاه شآیات. مراد از تحریف قرآن
از سوی دشمنان, تحریف معنوی است. افزایش عبارات یاواژگان به آیات افزایشهای
نفسیری است و تنزیل و تاویل در اینگونه روایات حاکی از وحی بیاتی است.
روایات تبدیل واژگان قرآنی عموما از نظر سندی ضمیفند و به لحاظ دلالی مبین
گونهای از اخحتلاف قرائانند. ننها روایتی که دلالت بر کاه شآیات مینماید افزون بر
شذودذ و مخالفت با اجماع اندیشمندان امامیه منقول از نسخهای مغلوط است.
Machine summary:
"(کلینی،53/8) در این حدیث شریف که از محکمات این باب محسوب میشود و روایات متشابه ازجمله روایت مورد بحث را باید به قرینه آن تفسیر کرد،«اقامۀ حروف»قرآن و حفظروایت و نقل آنکه به منزله صیانت از الفاظ قرآن کریم است مورد توجه قرار گرفته وتحریف به حدود و معانی آن نسبت داده شده است(تحریف معنوی)مؤید این ادعاروایتی است که از سید الشهدا علیه السلام نقل شده است که در روز عاشورا فرمود:انما انتم منطواعیت الامة،و شذاذ الاحزاب و نبذة الکتاب و نفثة الشیطان و عصبة الاثام و محرفیالکتاب»(خویی،البیان،248)در این روایت تحریف به قاتلان سید الشهداء علیه السلام نسبتداده شده است که دلالت دارد بر حمل آیات بر غیر معانی حقیقی خود که منجر بهانکار فضایل اهل بیت و دشمنی و رویارویی با ایشان گردیده است.
(نک:خویی،304) در الکافی کلینی تنها به یک روایت از این نوع بر میخوریم و آن عبارت است از: محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم عن أبیعبد الله علیه السلام«إن القرآن الذی جاء به جبرئیل علیه السلام إلی محمد صلی الله علیه و اله و سلم سبعة عشر ألف آیه»(کلینی،634/2 ح 28) اگر مراد از احمد بن محمد،احمد بن محمد بن عیسی اشعری باشد میتوان ادعاکرد رجال سند این روایت در کتب رجالی امامیه توثیق شدهاند لذا از ناحیه منتقدانبسیار مورد توجه و استناد قرار گرفته است."