Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان و نوع بارشناختی ایجاد شده در کاربران به هنگام روبهروشدن و استفاده ازکلیدواژهها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل به منظور بسط جستجوست. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مشاهده و پروتکل بلنداندیشی، به دست آمد. نمونههای پژوهش برپایه نمونهگیری غیر احتمالی از نوع نمونه هدفمند برگزیده شد. بر این اساس، نمونهای 60 نفری از دو گروه دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزههای علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنی- مهندسی در نظر گرفته و نشستهایی جداگانه با هر یک از آنها ترتیب داده شد. نتایج نشان داد کلیدواژهها و عبارتهای پیشنهادی و نتایج بازیابی شده، بارشناختی منفی زیادی برای کاربران ایجاد نکرده بود. همچنین، تفاوت معناداری بین میزان بارشناختی دانشجویان در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنی- مهندسی در بسط جستجو در موتور کاوش گوگل وجود ندارد. بیشتر کلیدواژهها/ عبارتهای پیشنهادی و بازیافتها با نیازهای کاربران همخوانی و به نوعی با کلیدواژة اولیة آنها ارتباط داشت. به طورکلی، چنین میتوان برداشت نمود که رویکرد ارائه کلیدواژهها/ عبارتهای پیشنهادی در موتورهای کاوش از رویکرد مناسبی از نظر نوع و میزان بارشناختی که در کاربران ایجاد میکند، برخوردار است.
Machine summary:
اما اینکه تا چه میزان کلیدواژهها و عبارتهای پیشنهادی ارائه شده در موتور کاوش گوگل توانسته است در کمک به فرایند جستجو و یادگیری بهتر و مدیریت حافظه وی مؤثر باشد، اطلاعاتی مبتنی بر پژوهش در دسترس نیست.
از این رو، این پژوهش برآن است تا مشخص کند که کلیدواژه و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل تا چه میزان برای آنها بارشناختی ایجاد کرده و نوع بارشناختی کدام است؟ پیشینة پژوهش بررسی متون نشان میدهد در حوزة بسط جستجو پژوهشهای زیادی انجام گرفته، اما در زمینة ارتباط بارشناختی و بسط جستجو کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
نتایج آزمون علامت برای متغیر بارشناختی ذاتی(N=60) مؤلفه میانه در نمونه تعداد کمتر از میانه تعدادمساوی میانه تعداد بیشتر از میانه سطح معناداری مغشوش شدن ذهنی هنگام استفاده و انصراف از ادامه جستجو 2 22 28 10 9900/0 مشکل زبانی کاربران 2 8 46 6 7880/0 نشانههای اختلال و نداشتن رضایت 2 17 39 4 9993/0 برپایة جدول 7، در مورد تمامی متغیرهایی که برای تعیین میزان بارشناختی ذاتی در نظر گرفته شده است، فرض صفر رد نمیشود (در سطح )؛ یعنی کلیدواژهها/ عبارتهای پیشنهادی و صفحههای بازیابی شده برای کاربران بارشناختی ذاتی ایجاد نکرده است.
هدف این بخش از پرسش آن بود تا مشخص شود تا چه میزان کلیدواژهها/ عبارتهای پیشنهادی و صفحههای بازیابی شده موتور کاوش گوگل توانسته استدر جهت تسهیل روند کسب دانش و یادگیری کاربران مؤثر باشد.
پیشنهاد برای پژوهشهای آینده 1-این پژوهش به بررسی و تحلیل میزان و نوع بارشناختی در قابلیت کلیدواژهها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل (بسط جستجوی) از دیدگاه کاربران دو حوزة موضوعی علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنی – مهندسی پرداخته است.
Research into Cognitive Load Theory and Instructional Design at UNSW.
Cognitive load Theory, learning difficulty, and Instructional Design.