Abstract:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی خدمات موجود در کتابخانه های دیجیتالی ایران و جهان به منظور معرفی خدمات پیشنهادی برای کتابخانه های دیجیتالی ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش استفاده شده برای انجام این پژوهش از نوع مقایسه ای و تطبیقی است. برای گردآوری اطلاعات لازم درباره خدمات کتابخانه های دیجیتالی مورد مطالعه به صفحات وب آن ها مراجعه و اطلاعات لازم گردآوری شد. یافته ها:در این پژوهش خدمات 59 کتابخانه دیجیتالی داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت که 11 مورد از آن ها داخلی و 48 کتابخانه دیگر خارجی بودند. خدمات ارائه شده توسط جامعه مورد مطالعه جستجو (به شیوه های مختلف)، ارتباط با ما، نمایه مجموعه، تازه ها و اخبار تخصصی، عضویت از راه دور، پرسش های متداول، از کتابدار بپرس، ار اس اس، کتابخانه شخصی (من) و گفتگوی همزمان را در بر می گرفت. در بین کتابخانه های دیجیتالی داخلی بیشترین خدمت رعایت شده مربوط به «جستجو» و کم ترین آن نیز مربوط به خدمت «از کتابدار بپرس» بود. همچنین پنج خدمت ارتباط با ما، نمایه مجموعه، تازه ها و اخبار تخصصی، ار اس اس و گفتگوی همزمان توسط هیچ یک از کتابخانه های دیجیتالی داخلی ارائه نمی شد. در بین کتابخانه های دیجیتالی خارجی نیز بیشترین خدمت مربوط به «جستجو» و کم ترین آن نیز مربوط به «کتابخانه شخصی» بود. در کل نیز در بین جامعه مورد مطالعه خدمت جستجو و کتابخانه شخصی بیشترین و کم ترین بسامد را به خود اختصاص داده اند. در نهایت نیز خدمات پیشنهادی برای کتابخانه ای دیجیتالی داخلی معرفی شدند.
Machine summary:
به همین ترتیب در بین کتابخانه های دیجیتالی خارجی نیز Digital library of American memory و Classic Article به ترتیب بیشترین و کم ترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.
در ادامه پژوهش ، پس از شناسایی کتابخانه های دیجیتالی داخلی و خارجی خدمات ارائه شده توسط آن ها مورد بررسی قرار می گیرد تا به صورت عینی تر حدود این مسأله به دست آید.
در این میان بیشترین تعداد ارائه خدمات متعلق به کتابخانه های دیجیتالی "New York Public Library" و "exhibitions &Digital resource " است که هریک از بین ده خدمت مورد مطالعه ، ٨ خدمت را ارائه می دهند.
در رتبه بعدی نیز International Children’s digital library قرار دارد که موفق به ارائه ٧ خدمت از کل خدمات در حال ارائه توسط جامعه کتابخانه های خارجی مورد مطالعه شده است .
توجه به امکان تفکیک پذیری خدمات اصلی و خدمات مکمل در راه اندازی کتابخانه های دیجیتالی ؛ 1 Schwartz 2 Digital Library Federation (DLF) 3 Lesk 4 Borgman 5 Arms 6 Witten 7 Lyman 8 Francisco 9 Greenstein 10 Paepcke 11 Saracevic 12 Pomerantz 13 Jeng 14 Xie & Wolfram 15 Schnell 16 Bone 17 Xiao & et al.
20 Muswazi 21 Alzamil 22 Wei Xia 23 File Transport Protocol (FTP) 24 Reference gateways 25 Peters 26 Collier 27 Choudhury 28 Henley 29 Cloughley 30 Kumar Sonker 31 Bulletin board system 32 Net news 33 Zheng 34 Sheridan Libraries 35 Digital content 36 Knowledge repository ٣٧ اطلاعات گردآوری شده در این پژوهش مربوط به بهار و تابستان ٨٩ می باشد.