Abstract:
یکی از پژوهشهای پر ارجاع در مورد الگوی تاثیر رهبری تحولی بر رفتار شهروندی سازمانی، توسط پادساکوف، مکنزی، مورمن و فتر (1990) انجام شده است. پژوهش حاضر با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری، این الگو و همچنین چهار الگوی دیگر را در مدارس و بر روی نمونه ای متشکل از 652 معلم و 131 مدیر مورد آزمون قرار داده است. نتایج نشان داد، الگوی پادساکوف و همکاران برازش خوبی با داده ها ندارد. نتایج بررسی الگوهای دیگر نشان داد، صرفا یک الگو برازش بهتری با داده ها دارد. در این الگو رهبری تحولی با میانجیگری اعتماد به مدیر و رضایت شغلی درونی اثر غیر مستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر بیانگرآن است که توجه به نقش رهبری تحولی مدیران، اعتماد معلمان به مدیر و رضایت شغلی درونی معلمان در رفتار شهروندی سازمانی معلمان، اهمیت دارد. دلالتهای کاربردی یافته ها برای مدیران، تصمیم گیرندگان و پژوهشهای آتی بحث شده است.
Machine summary:
رهبري تحولي و رفتار شهروندي سازماني در مدرسه : باز آزمون و تغيير يک الگوي آزمون شده در صنعت حسن رضا زين آبادي ١ يکي از پژوهش هاي پر ارجاع در مورد الگوي تأثير رهبري تحـولي بـر رفتـار شـهروندي سازماني ، توسط پادساکوف ، مکنزي ، مورمن و فتر (١٩٩٠) انجـام شـده اسـت .
در مجموع ، نتايج پژوهش حاضر بيانگرآن است که توجـه بـه نقـش رهبـري تحـولي مـديران ، اعتمـاد معلمان به مدير و رضايت شغلي دروني معلمان در رفتار شهروندي سازماني معلمـان ، اهميـت دارد.
چکيده : واژه هاي کليدي : رهبري تحولي ، رضايت شغلي ، رضايت شغلي دروني ، اعتماد به مدير، رفتار شهروندي سازماني ١- استاديار گروه مديريت آموزشي دانشگاه تربيت معلم تهران ، ايران تاريخ دريافت مقاله : ١٣٨٨/٠٨/٢٥ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٣٨٩/٠٩/٢٩ نويسنده مسئول مقاله : حسن زين آبادي Email:hzeinabadi@yahoo.
در اين الگو از دو متغير اعتماد به مـدير و رضـايت شـغلي بـه عنـوان دو ميانجيگر بين رهبري تحولي و رفتار شهروندي سازماني ياد شده است .
پادساکوف و همکاران [٣٥] دريافتند که صرفا اثـر غيـر مسـتقيم رهبـري تحولي (با ميانجيگري اعتماد به مدير) بر رفتار شهروندي سازماني معنادار است کـه در ايـن پژوهش معنادار نشدن اثر مسـتقيم رهبـري تحـولي بـر رفتـار شـهروندي سـازماني همسـو و معنادار شدن نقش ميانجيگر همراه با رضايت شغلي و اعتماد به مدير ناهمسو با نتـايج آن هـا بوده است .
Transformational and Transactional Leadership Effects on Teachers’ Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Organizational Citizenship Behavior in Primary Schools: The Tanzanian case.
Transformational leader behaviors and their effects on followers’ trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviours.