Abstract:
با وجود سرمایه گذاری های فراوان انجام شده در زمینه ی کاربری فناوری های اطلاعاتی در عرصه ی بانکداری، گزارش ها حاکی از آن است که برخی از کاربران باوجود دسترسی به فناوری ها، از آن استفاده نمی کنند. این موضوع، نیاز به انجام پژوهش هایی برای شناسایی عوامل تعیین کننده ی پذیرش سیستم بانکداری اینترنتی توسط کاربران را آشکار می کند. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ی امنیت ادراک شده و اعتماد به بانکداری اینترنتی از دیدگاه مشتریان زن شعب بانک صادرات شهر سمنان است. این پژوهش کاربردی بوده، از حیث هدف توصیفی است. اعضای نمونه ی آماری این پژوهش، 147 نفر از مشتریان زن این بانک بودند و به کمک پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت، داده ها گردآوری شد. فرضیه ی پژوهش به کمک مدل معادلات ساختاری بررسی شد. مطابق نتایج به دست آمده، امنیت ادراک شده تاثیری مستقیم، مثبت و معنادار بر اعتماد به بانکداری اینترنتی دارد.
Machine summary:
بررسي تأثير امنيت ادراک شده بر اعتماد به بانکداري اينترنتي از سوي مشتريان زن (پيمايشي درباره ي بانک صادرات شهر سمنان ) حسين دامغانيان ١، محمدعلي سياه سراني کجوري ٢ با وجود سرمايه گذاري هاي فراوان انجام شده در زمينه ي کاربري فناوري هاي اطلاعاتي در عرصه ي بانکداري ، گزارش ها حاکي از آن است که برخـي از کـاربران بـاوجود دسترسـي بـه فناوري ها، از آن استفاده نمي کنند.
سازه ي اعتماد به بانکداري اينترنتي که در اين پژوهش متغير وابسته درنظر گرفته شده ، تحت تأثير متغيرهاي زيادي است و بسته به مدل انتخابي پژوهشگر و هـدف او از مطالعـه ، ايـن ابعـاد مي تواند متفاوت باشد؛ در همين رابطه پژوهشگري تأثير ابعاد زيرساختي را در اعتماد به بانکـداري اينترنتي بررسي مي کند و پژوهشگر ديگر ويژگي هاي فناوري را هدف قرار مي دهد.
اين پژوهش در پي آن است تا مشخص کند، چرا مشتريان با وجود مزاياي زيادي که بانکداري اينترنتي دارد، اطمينان بيشتري به استفاده از سيسـتم سـنتي دارند؛ چه زيرساخت ها و آموزش هايي براي جلب اعتماد آنان از نظر امنيت ادراک شده و رو آوردن به بانکداري آنلاين وجود دارد؟ از سويي ديگر با توجه به گفت وگوهايي که با کارکنان و مـديران بانک صورت گرفت ، مشخص شد، مشتريان زن رغبت کمتري بـه اسـتفاده از خـدمات اينترنتـي ارائه شده توسط اين بانک دارند.