Abstract:
هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیش بینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیش بینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیش بینی با مدل گفته شده با نتایج پیش بینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیش بینی شده است. هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیش بینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیش بینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیش بینی با مدل گفته شده با نتایج پیش بینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیش بینی شده است.
The aim of this paper is to present the prediction model of the transport energy demand in Iran. Markov chain grey model (MCGM) is proposed to forecast the transport energy demand of Iran. Then it is compared with grey model (GM) and regression model. Moreover, the MCGM forecasting model is used to forecast the annual gasoline demand of Iran up to the year 1400.The aim of this paper is to present the prediction model of the transport energy demand in Iran. Markov chain grey model (MCGM) is proposed to forecast the transport energy demand of Iran. Then it is compared with grey model (GM) and regression model. Moreover, the MCGM forecasting model is used to forecast the annual gasoline demand of Iran up to the year 1400.
Machine summary:
همچنين تقاضاي انرژي بخش حمل و نقل در ايران تا سـال ١٤٠٠ با استفاده از مدل زنجيره مارکوف خاکستري پيش بيني شده است .
در پژوهش حاضر با استفاده از مدل زنجيره مارکوف خاکستري ، تقاضاي انرژي بخش حمل و نقل در ايران تا سال ١٤٠٠ پيش بيني شده است .
نمودار (١) داده هاي هموارشده و پيش بيني تقاضاي انرژي بخش حمل و نقل تا سال ١٤٠٠ را بـا استفاده از روش گفته شده نشان مي دهد.
نمـودار (٣) داده هـاي هموارشـده و پـيش بينـي تقاضاي انرژي بخش حمل و نقل تا سال ١٤٠٠ را با استفاده از مدل زنجيره مارکوف خاکسـتري نشان مي دهد.
مقايسه نتايج پيش بيني با سه مدل مدل شاخص خطا خاکستري زنجيره مارکوف خاکستري رگرسيون ميانگين مربعات خطا 36/04 33/75 36/22 ميانگين قدرمطلق خطا 4/60 4/35 4/83 درصد ميانگين قدرمطلق خطا %2/76 %2/55 %2/87 تقاضاي انرژي بخش حمل و نقل طي سال هاي ١٣٨٧ تـا ١٤٠٠ در جـدول (٤) نشـان داده شده است .
Application of improved grey prediction model to short term load forecasting, Proc.
A GM(1,1)–Markov chain combined model with an application to predict the number of Chinese international airlines, Technological Forecasting & Social Change.
Forecasting the output of integrated circuit industry using a grey model improved by the Bayesian analysis, Technological Forecasting & Social Change.
Applying the Grey prediction model to the global integrated circuit industry, Technological Forecasting & Social Change; 563-574.
C. Chirwa (2006) Application of grey model GM(1,1) to vehicle fatality risk estimation, Technological Forecasting & Social Change; 588-605.