Abstract:
دانشجویان دوره کارشناسی، اهمیت تکالیف پژوهشی را به خوبی درک نمی کنند و به این فعالیت ها تنها با هدف گرفتن نمره (مانند امتحانات پایان ترم) می نگرند. علاوه بر این، دانشجویان راهبردهای جستجوی اطلاعات را دنبال نمی کنند ، با فرایندهای پژوهشی آشنا نیستند و به طور کلی در انجام تکالیف پژوهشی که اساتید به آنان واگذار می کنند به کپی برداری روی می آورند. از جمله مسائل دیگر دانشجویان، ناآشنایی با فرایند پژوهش، نداشتن دانش وسیع درباره رشته خود، ناتوانی در ارزیابی منابع موردنیاز و ناتوانی در انتخاب روش جستجوی سرعنوان موضوعی می باشد. از طرفی کتابداران نیز نمی توانند دانشجویان را در زمینه راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی، به خوبی آموزش دهند، زیرا راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی ارائه شده توسط کتابداران مناسب همه رشته ها نیست. لازم است که کتابداران راهبردها و فرایندهای پژوهشی مختلفی را فراهم آورند تا این الگوها را در شرایط مختلف و در زمان نیاز به دانشجویان آموزش دهند. این مقاله به تفاوت های فرایند پژوهش محققان با فرایند پژوهش دانشجویان و به مشکل کتابداران در آموزش دانشجویان، یافتن یک موضوع و تعیین کانون آن، انتخاب یک روش جستجو، و ارزیابی سایت های وب می پردازد و به مواردی اشاره می کند که تاحدودی خلا موجود را پر کند.
Machine summary:
برخي ملاحظات در جايگاه پرسش در فرايند پژوهش چگونه خلأ بين آنچه ما آموزش ميدهيم وآنچه دانشجويان در عمل انجام ميدهند را پر کنيم ؟ 1 سونيا بودي 2 مترجم : جهانگير رنجبر چکيده دانشجويان دورٔە کارشناسي ، اهميت تکاليف پژوهشي را به خوبي درک نميکنند و به اين فعاليت ها تنها با هدف گرفتن نمره (مانند امتحانات پايان ترم ) مينگرند .
اگر الگوي کتابشناختي ، دانشجويان را قادر ميسازد عمل جـستجوي خـود را بـا روشـي سرراسـت و ساده به پيش برند، پس چرا احساس سردرگمي و بياطميناني ميکنند؟ هدف ما اين اسـت کـه بـه دانـشجويان يک روش نظام مند براي يافتن منابع مربوط و با ارزش نشان دهيم ، اما ظـاهرا موجـب دلـسردي و نااميـدي آنـان ميشويم ، زيرا کار جستجو به آساني پيش نمي رود و يک الگو، براي همه مناسب نيست .
تنش موجود بين درک دانشجويان از يافتن منابع مناسب براي گرفتن نمـرة عـالي بـه جـاي تحـصيل علـم ، مدت مديدي است که تبديل به تنها راه يا عادت يادگيري شده و احساس نياز کتابـداران بـه آمـوزش دانـشجويان درباب شيوة استفاده از ابزارهاي دستيابي و طرز تفکر انتقادي دربارة آنچه کـه پيـدا مـي کننـد، کتابـداران را بـرآن داشته که نقش و وظيفۀ خود در امر آمـوزش را مـورد سـؤال قـرار دهنـد.
به منظور پرکردن خلأ بين آنچه کتابداران آمـوزش مـي دهنـد و آنچـه دانشجويان عملا انجام ميدهند، پرسيدن پرسش به عنوان بخشي از روش پژوهش ، اين توانايي را در دانشجويان ايجاد ميکند که موضوع ، منابع و جستجوي موضوعي خود را تحليل ، ترکيب و ارزيابي نمايند .