Abstract:
هدف این پژوهش، ارائه الگویی ترکیبی (کمی و کیفی)، سازوکاری مقایسه ای و فرمولی ساده ولی در عین حال جامع برای سنجش قدرت و ضعف رشته های علمی به منظور تحلیل حوزه های علمی در سطوح ملی و جهانی است. با استفاده از شاخصهای مختلف علم سنجی، فرمول ارائه شده در عرصه مقاله های نمایه شده حوزه علوم اجتماعی کشور مالزی در SSCI طی یک دوره ده ساله (1999-2008) مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها نشان داد: 1- تکیه صرف بر یک شاخص علم سنجی نمی تواند ابزاری چندان کارآمد برای ارزیابی برونداد علمی باشد 2- «شاخص توان علمی» معرفی شده در این پژوهش می تواند مبنای کمی قابل اطمینانی برای مقایسه و سنجش قدرت و ضعف رشته های درون یک حوزه مشخص باشد. محاسبه شاخص توان علمی بر مبنای تعداد انتشارات، تعداد استناد، تعداد استناد نشده ها، حجم انتشارات و استنادهای مجموعه است. در این شاخص، داده ها برحسب نوع مدرک، دوره زمانی، موضوع و پنجره استنادی محاسبه و نرمال سازی و بر این اساس، امکان مقایسه رشته های درون حوزه میسر می گردد.
Machine summary:
"18 60/1 8 64 6 40 علوم تربیتی 18 90/1 9 59 7 31 بازرگانی و امورمالی 8 38/3 7 88 8 26 برنامه ریزی و توسعه 19 83/1 14 42 9 23 علوم اطلاعرسانی 4 32/4 6 95 10 22 روانپزشکی 25 40/0 23 8 11 20 مطالعات منطقهای 2 33/5 5 96 12 18 جغرافیا 23 83/0 21 15 12 18 جامعهشناسی 10 18/3 11 54 13 17 علوم اجتماعی (میانرشتهای) 9 25/3 12 52 14 16 علم و تکنولوژی ایمنی 12 00/3 13 48 14 16 روابط بینالملل 14 66/2 15 40 15 15 انسانشناسی 5 14/4 10 58 16 14 مطالعات شهری 7 50/3 16 35 17 10 سیاست و خدمات بهداشتی 17 00/2 18 20 17 10 سوء مصرف مواد 24 50/0 25 4 18 8 زبانشناسی 15 37/2 19 19 18 8 پرستاری 17 00/2 22 14 19 7 مطالعات زنان 12 00/3 20 18 20 6 مطالعات خانواده 19 60/1 23 8 21 5 علم اخلاق 21 00/1 24 5 21 5 ورزش، تفریح و جهانگردی 13 80/2 22 14 21 5 حقوق 25 40/0 27 2 21 5 بازپروری 26 25/0 28 1 22 4 جمعیتشناسی 3 50/4 20 18 22 4 علوم اجتماعی (بیوپزشکی) 21 00/1 25 4 22 4 اموراجتماعی 27 00/0 29 0 23 3 ارتباطات 27 00/0 29 0 23 3 علوم سیاسی 27 00/0 29 0 24 2 مطالعات قومی 20 50/1 26 3 24 2 پیری شناسی 21 00/1 27 2 24 2 مدیریت عمومی 1 50/12 17 25 24 2 حمل و نقل 27 00/0 29 0 24 2 علوم اجتماعی (روشهای ریاضی) 27 00/0 29 0 25 1 تاریخ علوم اجتماعی - - - 1704 - 673 جمع شاخص توان علمی (Scientific Power Index) نتایج به دست آمده در این مطالعه و سایر مطالعات نشان داد صرف شاخص انتشارات و استنادها نمیتواند مبنای قضاوت درباره توان علمی یک رشته قرار گیرد (Sternber & Litzenberger, 2005)."