Abstract:
کتابخانهها برای حضور فعال در بازار پر رقابت اطلاعات، به بازنگری در شیوههای سنتی ارائه خدمات و معرفی محصولات خویش به جامعه کاربران حاضر و بالقوه، نیاز دارند. بازاریابی خدمات و محصولات کتابخانه، این آشنایی را ممکن می سازد. آمیخته بازاریابی که شامل محصول، مکان، قیمت و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی است، در محیط کتابخانه کاربردهای زیادی دارد. مدیران کتابخانههای ایران با شناخت این کاربردها می توانند گام مهمی در راستای ارتقای خدمات و جلب رضایتمندی کاربران بردارند.
Machine summary:
"کلیدواژهها: بازاریابی در کتابخانه، آمیخته بازاریابی، مدیریت کتابخانه مقدمه کتابخانهها برای حضور فعال در بازار پر رقابت اطلاعات، به بازنگری در شیوههای سنتی ارائه خدمات و معرفی محصولات خویش به جامعه کاربران بالفعل و بالقوه نیازمندند.
از آنچه آمد چنین برداشت میشود که کتابخانه با بهرهگیری از اصول بازاریابی اهداف خود را می شناسد ، با کاربران مورد نظر و نیازهای آنها آشنا میشود و بر اساس این شناخت به توسعه محصولات و خدمات خود می پردازد.
تکیه بیش از حد بر این مسئله باعث میشود کتابخانهها بازاریابی را تنها در روابط عمومی و تبلیغات ببینند و بدون آنکه نیازهای واقعی کاربران را شناخته و در جهت جلب رضایتمندی آنها بکوشند، تنها سعی در متقاعد کردن آنها نسبت به مناسب بودن خدمات موجود کنند.
در عین حال، بررسی قابلیت استفاده شامل چیزی بیش از آزمایش یک رابط است و ارائه تعریف دقیق برای آن ساده نیست؛ زیرا با توجه به آنکه کاربران در سطوح انفرادی و گروهی در آن مشارکت دارند، باید در این بررسی از جنبه علوم رفتاری، شناختی، طراحی و رایانه ای به بررسی آنها پرداخت.
در هر گونه تحقیق در مورد بازار باید این جنبهها مورد بررسی قرار گیرد: بررسی حجم بازار مو جود تعیین بازار بالقوه خدمات کتابخانه (بررسی احتمال ارتقای خدمات از بعد جغرافیایی) دسته بندی گروههای مختلف کاربران و نیازهای مختلف آنها انجام این گونه تحقیقات و استفاده از نتایج آن در طراحی خدمات نوین کتابخانهای مستلزم داشتن یک طرح بازاریابی منسجم و کامل است Kanaujia, 2004))."