Abstract:
به اعتقاد ملاصدرا، سه عالم کلی وجود تحقق دارد: ١) عالم محسوسات کـه همـان عـالم دنیاست . ٢) عالم مثال ، یعنی عالم صور مقداری که عینا نظیر عالم محـسوسات اسـت ، بـا ایـن تفاوت که عاری از ماده می باشد. ٣) عالم معقولات که مجرد از ماده و خواص مادی اسـت . از طرف دیگر انسان دارای سـه نـوع ادراک اسـت : ١) ادراک حـسی ٢) ادراک خیـالی ٣) ادراک عقلی . انسان حقیقتی است که وجود به اعتبار هر قوه ای از قوای ادراکی خود، در یکی از عوالم وجود واقع می شود، بدین گونه که با درک محسوسات ، در عالم حس ؛ در حال ادراک خیـالی ، در عالم مثال و در حال ادراک کلیات و معقولات ، در عالم عقول قرار می گیرد. در این مقاله ، هر یک از مراتب ادراک با مراتب وجود مقایسه و این نتیجه حاصل شده است که از نظر ملاصدرا مراتب ادراک که در درون خود آدمی است ، با مراتب وجود بیرونی تطـابق دارد.
Machine summary:
ارتباط مراتب وجود با مراتب ادراک از نظر ملاصدرا 1 دکتر علی ارشد ریاحی دانشیار گروه الهیات دانشگاه اصفهان Email: arshad@ltr.
ir صفیه واسعی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان چکیده به اعتقاد ملاصدرا، سه عالم کلی وجود تحقق دارد: ١) عالم محسوسات کـه همـان عـالم دنیاست .
٢) عالم مثال ، یعنی عالم صور مقداری که عینا نظیر عالم محـسوسات اسـت ، بـا ایـن تفاوت که عاری از ماده می باشد.
٣) عالم معقولات که مجرد از ماده و خواص مادی اسـت .
از طرف دیگر انسان دارای سـه نـوع ادراک اسـت : ١) ادراک حـسی ٢) ادراک خیـالی ٣) ادراک عقلی .
انسان حقیقتی است که وجود به اعتبار هر قوه ای از قوای ادراکی خود، در یکی از عوالم وجود واقع می شود، بدین گونه که با درک محسوسات ، در عالم حس ؛ در حال ادراک خیـالی ، در عالم مثال و در حال ادراک کلیات و معقولات ، در عالم عقول قرار می گیرد.
در این مقاله ، هر یک از مراتب ادراک با مراتب وجود مقایسه و این نتیجه حاصل شده است که از نظر ملاصدرا مراتب ادراک که در درون خود آدمی است ، با مراتب وجود بیرونی تطـابق دارد.
کلید واژه ها: .
ادراک ، تخیل ، تعقل ، عالم مثال ، عالم عقول ∗ .
تاریخ وصول : ١٣٨٩/١٠/٢٠؛ تاریخ تصویب : ١٣٨٩/١٢/٨ ١- نویسنده مسئول