Abstract:
طرح مساله: درتحقیق حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی ارتقاء مهارتهای قاطعیت در تغییر نگرش دانشجویان نسبت به سوء مصرف موادمورد بررسی قرار گرفته است.روش: تعداد حجم نمونه 76 نفر از دانشجویان دو دانشگاه تهران وعلامه طباطبایی بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای و بطور تصادفی انتخاب شدند. از بین دانشجویان مورد مطالعه 39نفر از دانشجویان دانشگاه تهران برنامه آموزشی را دریافت کردند و 37نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در گروه کنترل قرار گرفتند. از دو گروه دانشجویان گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون بعمل آمد. پس از پیش آزمون گروه آزمایش درجریان آموزش «ارتقاء مهارتهای قاطعیت»طی 8جلسه قرار گرفتند و به گروه کنترل (دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی)هیچگونه آموزشی ارائه نگردید.سرانجام پس آزمون از گروه آزمایش و گروه کنترل گرفته شد. پس از شش هفته از تاریخ اجرای پس آزمون، آزمون پیگیری بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق با استفاده ازآزمون تحلیل کوواریانس وآزمونt مستقل ووابسته وآزمون fمورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. یافته ها: نتایج نشان دادکه آموزش مهارتهای قاطعیت در تقویت نگرش منفی دانشجویان نسبت به سوءمصرف موثربوده است ونگرش منفی نسبت به سوءمصرف در مولفه های شناختی، عاطفی، رفتاری و کلی نگرش در دانشجویان راتقویت کرده است.آزمون پیگیری درگروه آزمایش نشان دادکه بجز مولفه شناختی،درمولفه کلی نگرش،مولفه رفتاری، مولفه عاطفی و نمره کل پرسشنامه، نگرش دانشجویان نسبت به سوء مصرف مواد بطور معنی دار منفی تر شده است. نتیجه گیری: تحلیل آماری نشان داد که آموزش مهارتهای قاطعیت بر نگرش دانشجویان نسبت به سوئ مصرف مواد موثر بوده است.
Objectives: The present research investigated the effect of assertive skills training on attitude towards substance abuse in Tehran and Allame Tabatabayee university students.
Methods: The sample of this research includes 76 university students (39 experimental،37 control) From two university by using random selection sampling method. They pre tested and then choose Experimental group Tehran university students. Experimental group have been thought assertive skills training in 8 sessions، but the control group received no variable.
Finding: At the end، both of them were post test and experimental group were follow up tested.
Discussion: The data were analyzed by applying covariance test and T test. The result indicated
That assertive skills training are effective in changing university student's attitudes towards substance abuse.
Machine summary:
"در مطالعه بوتوین و همکاران (2004)، اثربخشی یک روش ارتقاء بخشی به صلاحیت/ مقاومت اجتماعی 3 بر - Botvin - cognitive – behavioral approach to substance abuse prevention - social resistance/ competent approach پیشگیری از مصرف سیگار روی دانش آموزان پایه هفتم اسپانیولی (3153 نفر از 47مدرسه نیویورک) آزمون گردید.
- Gilbert - Dupont -Ross & McAlister 2-Hanewinkel & Abhaver جنیفروهمکاران 1 (1999)دریک مطالعه سه ساله برروی1459 دانش آموز مدارس دوره راهنمایی و متوسطه نیویورک نشان دادند که آموزش مهارت های تصمیم گیری ، کارآمدی شخصی وردقاطعانه (مهارت های قاطعیت) و بطور کلی توانایی های عمومی به میزان زیادی مصرف سیگار را در بین دانش آموزان با دو سال پی گیری کاهش داد.
جدول 8- آزمون تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل در نمره کل پرسشنامه نگرش دانشجویان نسبت به سوء مصرف مواد منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معنی داری مجذور اتا (شدت اثر) پیش آزمون 09/2 1 09/2 55/155 000/0 68/0 آموزش 65/2 1 65/2 58/196 000/0 72/0 خطا 98/0 73 01/0 طبق نتایج جدول شماره8معنی داریfدرسطح 000/0p< نشان می دهد که پیش آزمون اثر داشته و پس از تعدیل میانگین ها، دو گروه با هم مقایسه شده اند.
نتایج تحقیق سهرابی و همکاران (1383) نشان می دهد که برنامه آموزشی ساخت رفتارهای سالم که شامل تنظیم اهداف زندگی، ارتقاء عزت نفس، توانایی مقابله با استرس ها، شناسایی موقعیت های پرخطر و کسب مهارتهای اجتماعی و آموزش مهارتهای قاطعیت بود در بین دو گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی دار در سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی به دست آمد و آموزش توانست نگرش منفی نسبت به سوء مصرف را در دانشجویان تقویت نماید و بیشترین تأثیر را در جنبه شناختی نشان داد."