Abstract:
با ورود به هزاره سوم و شتاب تغییرات در محیط سازمانها، توجه به مسائل درون سازمانی و از جمله فرهنگ سازمانی بسیار مهم است. سازمانها جهت رسیدن به اهداف خود و فعالیت در محیطی رقابتی و پرچالش میبایستی به فرهنگ سازمانی توجه نمایند. هدف از این مقاله ارائه الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکتی تولیدی است که این هدف با رویکردی زمینهای نسبت به شناخت فرهنگ موجود و مطلوب سازمان و ارائه پیشنهادهای تغییر فرهنگ سازمانی جهت رسیدن به فرهنگ مطلوب دنبال میشود. در راستای هدف مزبور سه سؤال طراحی شده تا بر اساس بررسی سؤالهای مورد نظر الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی طراحی گردد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها مشاهده، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. از مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند جهت شناخت زیر بناهای فرهنگ سازمانی موجود و تایید متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و از پرسشنامه جهت آزمون و بررسی متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و شناخت فرهنگ سازمانی مطلوب استفاده شده است. جهت سنجش فرهنگ سازمانی موجود با استفاده از فرمول آماری کوکران، از جامعه آماری 150 نفری تعداد 116 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب سازمان شکاف وجود دارد که بر اساس این شکاف و مطالعه ادبیات و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق، الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی طراحی و ارائه گردیده است. نتایج کاربردی این مقاله میتواند مورد استفاده جامعه شناسان سازمانی، مدیران سازمانهای خدماتی و صنعتی، محققان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و مدیریت قرار گیرد.
The purpose of this article is representation a model of organizational culture in an industrial company with contextual approach in diagnostic of present and desire organizational culture and suggestions about organizational culture change for obtain desire culture. For this purpose، three questions designed and in based on، the model of cultural management represented. For gathering data observation، semi structure interview and researcher designed questionnaire were used.Observation and semi structure interview were used for diagnostic of basic variables of present organizational culture and confirm of initial variables of organizational culture. Questionnaire was used for testing and diagnosing of the initial variables of organizational culture and diagnosing of desired organizational culture. For testing the present and desire organizational culture، 116 people selected with Cochran’s formula as a sample and all questionnaire distributed feed backed. Result obtained showed that there is a gap between present and desire organizational culture that based on، model of organizational culture management designed and represented.
Machine summary:
"در این روش با توجه به این که فرهنگ هر - Model Approach - Hofstede - Organizational Culture Survey - Glaser - Organizational Culture Instrument - Van de post - Organizational Culture Profile - O Reilly - Competing Values Approach - Quinn & Rohrbaugh - Cultural Health Indicator - EMERGE International - Denisoni - Contextual Approach - Yauch & Steudel - Mahal - Bryson سازمان را مؤسسین و مدیران عالی آن سازمان با توجه به پیشینه فرهنگی و ارزشهای مد نظر خود میسازند و آن را شکل داده و تقویت میکنند و فرهنگ هر سازمانی منحصر به فرد است، در ابتدا با مشاهده موارد ملموس و قابل مشاهده سازمان همچون نحوة پوشش کارکنان، چیدمان اداری، نحوه ارتباطات سازمانی و غیره با استفاده از ابزار مشاهده میتوان، بخش قابل مشاهده فرهنگ سازمانی را با تکمیل کردن کارت مشاهدهای که به این منظور، توسط محقق ساخته شده، شناخت.
پیشنهادها با توجه به پیشنهادهای ارائه شده در تحقیقات صورت گرفتة مرتبط با مدیریت فرهنگ سازمانی در ایران و نتایج حاصل از بررسی صورت گرفته در این تحقیق، با وجود شکاف بین متغیرهای فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب و همچنین شرایط شرکت تولیدی مورد نظر، میتوان پیشنهادهای زیر را جهت تغییر فرهنگ و رسیدن به شرایط مطلوب فرهنگی بیان نمود: شرکت مورد نظر میتواند با در نظر گرفتن مشتری مداری و توجه به نیازهای مشتریان در اهداف بلند مدت، کوتاه مدت و استراتژیهای سازمانی، تأکید مدیر ارشد سازمان بر مشتری مداری و اهمیت آن در رشد و پیشرفت سازمان، انجام آموزشهای بازاریابی و فروش برای قسمتهایی که بیشترین ارتباط را با مشتریان شرکت داشته و استفاده از افراد تحصیل کرده در حوزة بازاریابی و فروش، فرهنگ مشتری مداری را بهبود بخشد."