Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد بود. روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری در این طرح کلیه دانش آموزان پسرسال اول مقطع دبیرستان شهرستان یزد هستند که در دو ناحیه آموزش و پرورش در سال 88-87 مشغول به تحصیل بودند. پس از انتخاب یک دبیرستان پسرانه و جایگزینی تصادفی آزمودنیها به دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر)، پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر در مورد هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش، آموزش تفکر انتقادی را در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت هر هفته یک جلسه دریافت کردند. در گروه کنترل هیچ متغیری اعمال نشد و آنها در انتظار آموزش ماندند. پس از اجرای مداخله آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس از تحلیل کواریانس و آزمون لوین برای تحلیل استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق بیانگر این مطلب است که پیش فرض همگنی شیبها و همگنی واریانسها تأیید میگردد. معناداری F کوواریانس در سطح (05/0≥ P) نشان میدهد که آموزش تفکر انتقادی تاثیر گذار است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد، مؤثر بوده است.
Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of
critical thinking training on Students، attitude towards substance abuse in high
school students of Yazd city.
Method: The research method was experimental design (with experimental and control group). The population of this research was the first grade of high school boy students of Yazd city. From all high school students in Yazd city، 40 students were selected by clustering random sampling، 20 students for each group، and attitude toward substance abuse questionnaire administered among selected sample for two times (pre-test and post-test). Critical thinking training، presented to students who assigned to experimental group for eight، 90 minutes sessions، every week one session. Also there were not presented any treatment to control group and they were waiting for training. After finishing of training، post test administered among both groups. Analysis of covariance (ANCOVA) and Leven’s tests were used to determine the effectiveness of training intervention.
Results: The results of this research showed that there is homogeneity of variance. Also، the Covariance test showed significant effect of critical thinking training.
Conclusion: The results indicated that critical thinking training was effective for changing students’ attitude toward substance abuse.
Machine summary:
"با توجه به موارد مطرح شده، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا آموزش مهارت تفکر انتقادی، تأثیری بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر خواهد داشت؟ Halpern Beyer Parsekhian روش جامعه، نمونه و روش نمونهگیری طرح کلی این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش یک طرح آزمایشی 1 با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل است؛ بدین صورت که پس از انتخاب گروه نمونه و انتصاب تصادفی آنها به گروههای آزمایشی و کنترل، از هر دو گروه در یک زمان پیش آزمون به عمل آمد.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی برنامه آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر است.
معنادار نبودن آزمون F به این معنی است که آموزش مهارت تفکر انتقادی نتوانسته است بر مؤلفه عاطفی نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر تأثیر بگذارد و آنها را منفی کند.
آنها در مطالعات خود نشان دادند که آموزش مهارتهای مقابلهای و مجهز کردن نوجوانان به مهارتهای ضروری و مورد نیاز به منظور شناسایی و مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی و نیز آگاه سازی آنها از فنون تبلیغاتی و متقاعد سازی رسانهها و آماده کردن آنها برای مقابله با Griffin Diaz Ifill-Williams Epstein Paul Macaulary فشارهای مستقیم و غیر مستقیم همسالان، بر همبسته های روان شناختی مصرف مواد از قبیل باورها و نگرشهای آنان تأثیر میگذارد.
The Relationship Among Substance Abuse, Education, Parental Attitude, History of Physical Abuse, Social Support, And Child Abuse by Adolescent Mothers."