Abstract:
داستان پردازی در «مثنوی معنوی» در مقایسه با آثار تعلیمی مشابه مانند مثنویهای سنایی و عطّار جایگاهی منحصر به فرد و کاملا متمایز دارد و حتّی در دورة معاصر نیز برجسته است. بسیاری از داستانهای مثنوی ساخته و پرداختة خود مولوی نیست و ریشه در آثار پیشین خود دارد که یکی از مآخذ مهمّ آن، منطق الطّیر عطّار است. نوع ارتباط میان داستانهای مثنوی و منطق الطّیر از مقولة «فزون متنیّت» است و منظور از آن هر ارتباطی است که متن B (بیش متن) را به متن A (پیش متن) متصّل میکند. در این مقاله ساختار داستانهای مشترک میان مثنوی و منطق الطّیر را با استفاده از روش روایت شناسی ساختگرا با یکدیگر مقایسه می کنیم تا با نشان دادن شباهتها و تفاوتهای این دو اثر، توجّه و ذوق مثنوی به هنر داستان پردازی روشن شود. نتیجة به دست آمده این است که استفادة مثنوی از شگردهای داستان پردازی بسیار بیشتر از منطق الطّیر است و واقع گشتار داستانهای مثنوی نسبت به داستانهای منطق الطّیر گشتاری غیر مستقیم و پیچیده است.
Machine summary:
مقایسة داستانهای مشترک مثنوی و منطق الطیر با رویکرد روایت شناسی ساختگرا چکیده داستان پردازی در «مثنوی معنوی » در مقایسه با آثار تعلیمی مشابه مانند مثنویهای سـنایی و عطار جایگاهی منحصر به فرد و کاملا متمایز دارد و حتی در دورة معاصر نیز برجسته اسـت .
بسیاری از داستانهای مثنوی ساخته و پرداختة خود مولوی نیست و ریشه در آثار پیشین خـود دارد که یکی از مآخذ مهم آن، منطق الطیر عطار است .
نوع ارتبـاط میـان داسـتانهای مثنـوی و منطق الطیر از مقولة «فزون متنیت » است و منظور از آن هر ارتباطی است کـه مـتن B (بـیش متن ) را به متن A (پیش متن ) متصل می کند.
در این مقاله سـاختار داسـتانهای مـشترک میـان مثنوی و منطق الطیر را با استفاده از روش روایت شناسی ساختگرا با یکدیگر مقایسه می کنیم تا با نشان دادن شباهتها و تفاوتهای این دو اثر، توجه و ذوق مثنـوی بـه هنـر داسـتان پـردازی روشن شود.
نتیجة به دست آمده این است که استفادة مثنـوی از شـگردهای داسـتان پـردازی بسیار بیشتر از منطق الطیر است و واقع گشتار داستانهای مثنوی نسبت به داستانهای منطق الطیر گشتاری غیر مستقیم و پیچیده است .
کلیدواژه ها: .
روایت شناسی ساختگرا، مثنوی، مولوی، منطق الطیر ____________________________ تاریخ دریافت : ١٣٨٧/١١/١٢ تاریخ پذیرش: ١٣٨٨/٣/١ پست الکترونیکی :Samira_bameshki@ yahoo.
com