Abstract:
این تحقیق به بررسی رابطه بین پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی پرداخته است. نمونه تحقیق، متشکل از 175 دانش آموز (83 پسر و 92 دختر) بودند که به صورت خوشه ای و سپس تصادفی ساده از میان دبیرستان های نواحی پنجگانه اصفهان انتخاب گردیدند. برای سنجش پنج عامل شخصیت از پرسشنامه NEO-FFI و برای سنجش راهبردهای خود- تنظیمی از پرسشنامه MSLQ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین های راهبردهای یادگیری دختران و پسران تفاوت معنی داری (01/0>P) وجود ندارد. همچنین، تحلیل واریانس میانگین های پنج عامل عمده شخصیت در دو جنس، گویای آن بود که دو عامل «توافق پذیری» و «وجدان گرایی» تفاوت معنیداری (05/0>P) دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که در گروه دختران، عامل «وظیفه شناسی» با راهبرد« خود-تنظیمی» رابطه مثبت و معنی داری (01/0>P) داشت. در هر دو گروه دختران و پسران، عامل «وجدان گرایی» با راهبردهای «شناختی» ، راهبرد «ارزش گذاری درونی» وراهبرد «خودکارآمدی»، رابطه مثبت معنی داری (1 0/0>P) داشته اند. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر موید آن است که توجه به صفات شخصیت در راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی حایز اهمیت است.
Machine summary:
"ص 64-41 رابطۀ پنج عامل عمدۀ شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386 فریناز خورسندی،کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان* moc.
loa@idnasrohkf منوچهر کامکار،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان مختار ملکپور،استاد دانشگاه اصفهان چکیده این تحقیق به بررسی رابطه بین پنج عامل عمدۀ شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی پرداخته است.
الف)پرسشنامه IFF-OEN فرم کوتاه شده پرسشنامه IP-OEN 4است که توسط کاستا و (1)- yrotnevnI rotcaF eviF OEN (2)- eriannoitseuQ gninraeL rof seigetartS detavitoM (3)- eihcaekcM & nacnuD (4)- yrotnevnI ytilanosreP OEN مککری1در سال 1989 تهیه و تدوین شده است(پتلیک2،2002؛دیامانت و بروسارد3،2003؛ کنعانی،1385).
از این رو،فرضیۀ محقق مبنی بر اینکه بین پنج عامل عمدۀ شخصیت با راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی دانشآموزان دختر و پسر شهر اصفهان رابطه معنی داری وجود دارد،تأیید میگردد.
بنابراین،فرضیۀ محقق مبنی بر اینکه بین پنج عامل عمدۀ شخصیت با راهبردهای یادگری خود-تنظیمی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد،تأیید میگردد.
بنابراین،فرضیهی محقق مبنی بر اینکه بین پنج عامل عمدۀ شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد،تأیید میگردد.
(1)- grubnewuohcS (2)- rendieZ & swehttaM نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که از میان پنج عامل عمدۀ شخصیت،در هر دو گروه پسران و دختران،عامل وجدانگرایی با راهبرد ارزش گذاری درونی رابطۀ مثبت و معنیداری داشته است.
noitacude rehgih ni stneduts ygolohcysp fo sseccus cimedaca dna noitavitom tnemeveihca ,ytilanosrep ,elyts gninrael ,ytiliba lautcelletnI ."