Abstract:
هدف از پژوهش، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه سبک های یادگیری است. این پرسشنامه توسط فلدروسولومون (1996)، برمبنای مدل فلدر وسیلورمن (1988) در زمینه سبک های یادگیری ساخته شده است. جامعه این پژوهش، دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر تهران بودند که از این جامعه تعداد 450 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه سبک های یادگیری فلدر و سولومون بودکه روایی و پایایی آن درمطالعات مختلف تایید شده بود. برای بررسی روایی عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل همگرا و همزمان استفاده شد. شاخص های نیکویی برازش در این پژوهش عبارتند از 066/0= MSEA 70/0= GFI ، 7/0= AGFA ،052/0= RMR ، 91/0= NFI ،90/0= NNFI ، 88/0= IFI و 89/0= CFI . این نتایج موید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد وهمه شاخص های نیکویی برازش مدل را تایید کرده، بر برازندگی مطلوب آن دلالت دارد. علاوه بر این تحلیل نتایج حاصل از روایی همگرا (همسانی درونی مولفه های پرسشنامه با کل پرسشنامه) و روائی همزمان(همبستگی مولفه های پرسشنامه با معدل نیمسال اول تحصیلی1390-1389) نشان دادکه پرسشنامه از روائی قابل قبولی برخوردار است. پایایی پرسشنامه با استفاده ازآلفای کرونباخ بررسی گردید. ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های پرسشنامه بین 69/0 تا 79/0 است. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، می توان گفت پرسشنامه های سبک یادگیری فلدر و سولومون می تواند ابزار معتبری در ارزیابی سبک های یادگیری دانش آموزان در جمعیت ایرانی باشد .
Machine summary:
"منصوری(1379) در - learning style - Terry - Thelan - Keefe -Robynne & Gravenhorst - Daff - Colquitt, Lepine & Noe - Hendry - Honigsfeld & Schiering 0- Farkas مطالعة خود رابطة مثبت و معناداری بین سبکهای یادگیری دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها گزارش نموده است.
جدول 6 : بار عاملی استاندارد ،خطای برآورد معیار و مجذور همبستگی سؤالهای پرسشنامه سبک یادگیری فلدر- سولومون مقیاس سوال بار عاملی استانداردشده خطای معیار برآوردشده مجذور همبستگی چندگانه سبک فعال – تاملی 1 76/0 004/0 58/0 5 75/0 003/0 56/0 9 83/0 003/0 69/0 13 72/0 003/0 52/0 17 77/0 004/0 59/0 21 56/0 003/0 31/0 25 53/0 004/0 28/0 29 57/0 003/0 34/0 33 52/0 004/0 27/0 37 45/0 004/0 20/0 41 49/0 004/0 24/0 سبک حسی- شهودی 2 70/0 006/0 49/0 6 72/0 004/0 52/0 10 61/0 002/0 37/0 14 62/0 001/0 38/0 18 57/0 003/0 32/0 22 56/0 003/0 31/0 26 49/0 004/0 24/0 30 51/0 004/0 26/0 34 52/0 004/0 27/0 38 69/0 004/0 48/0 42 48/0 005/0 23/0 3 50/0 003/0 25/0 سبک دیداری- کلامی 7 71/0 005/0 50/0 11 72/0 003/0 51/0 15 69/0 006/0 48/0 19 70/0 005/0 49/0 23 64/0 003/0 41/0 27 67/0 005/0 45/0 31 58/0 003/0 34/0 35 74/0 003/0 55/0 39 51/0 002/0 26/0 43 52/0 005/0 27/0 سبک متوالی – کلی 4 80/0 004/0 64/0 8 82/0 003/0 67/0 12 74/0 002/0 55/0 16 66/0 003/0 43/0 20 64/0 004/0 41/0 24 63/0 002/0 40/0 28 67/0 003/0 45/0 32 63/0 002/0 40/0 36 74/0 003/0 54/0 40 59/0 003/0 35/0 44 59/0 002/0 35/0 روایی همگرا: به منظور بررسی روایی همگرای این پرسشنامه از ضرایب همبستگی میان عوامل با یکدیگر و با نمره کل پرسشنامه سبک یادگیری فلدر- سولومون استفاده شد که نتایج آن در جدول 7 نشان داده شده است."